What the Golf? – Recension

What the Golf? – Recension

What the Golf? bjuder på överraskande återhållsamma tokigheter.

Det finns något lugnande och behagligt med gubbspel som biljard, dart och golf. De har liksom alltid funnits och alltid funkat ungefär likadant. De är som Marie Lehmann och Mats Nyström på Sportspegeln. Den lilla danska studion Triband säger sig ha gjort ett golfspel för de som hatar golf. Jag gillar golf, men jag gillar också detta riktigt mycket.

Vissa skämt kräver ett specifikt medium. I det utomordentliga äventyrsspelet Ben There, Dan That träffar Ben och Dan en präst som håller i ett kors. Ben och Dan vill ha korset men prästen vägrar lämna ifrån sig det eftersom han då blir utan en viktig symbol för sin tro. Ben och Dan har däremot fått tag på en bibel. Jag som spelare klickar på bibeln och klickar sedan på prästen. Då går Ben fram till prästen och drämmer till honom i huvudet med den.

Radarparet kan därefter knycka korset och lämna den medvetslösa prästen på golvet. Skämtet tar en förväntning – “jag borde kunna byta bibeln mot korset” – och gör exakt det men med en helt annan narrativ inramning. Samma skämt hade inte fungerat i en film eller en seriestripp. Det kräver på sätt och vis spelarens medbrottslighet för att bli något.

Golf med en twist.

Triband

Triband

whatthegolf.com

170:- (hela säsongen)

I7 2600K, GeForce GTX 1070, 8 GB RAM

Untitled Goose Game

Kontorsstolsputtning, äntligen i spelform!

Minutiöst designad slapstick

What the Golf? är fullt av liknande – och ibland nästan jämbördigt genialiska – slapstickskämt. Det är sällan som ett golfslag faktiskt får en golfboll att flyga iväg. Oftast är det istället golfaren, golfklubban, ett hus, en stor hög av katter, en fotboll eller något annat som tar till skyarna vid en tee off. Perspektiv och miljöer byts hela tiden och jag hinner sällan tröttna på ett koncept innan spelet plockar fram något helt nytt.

Vissa banor är rena skämt i sig medan andra är ordentliga utmaningar. I många fall lyckas de däremot vara både och, genom att varje nivå har två klurigare specialversioner. Ibland rör det sig om att klara banan under par eller inom en tidsbegränsning, men andra gånger är banorna tillräckligt annorlunda för att bli helt nya pussel. Spelet har alltid ytterligare godbitar att bjuda på.

Jämfört med andra spel i genren “vardaglig sak med absurd twist” är detta ändå ett av de mer sansade. Goat Simulator och dess många imitatörer faller ofta tillbaka på ren och skär galenskap i hopp om att underhålla. What the Golf? är snarare minutiöst designat.

Medan andra gimmickspel försöker sälja in sin tokighet med hjälp av just slumpen så lämnar Triband ingenting åt den. De är ett team som förvisso gör referenser till självklara kandidater som Super Mario och Flappy Bird, men de har också en bana dedikerad till klassikern Elastomania och en hel värld där tiden stoppas när spelaren stannar, som i Superhot (och där en röst säger “Super Putt” vid varje vinst) så jag känner mig alltid i trygga händer. Jag gillar golf, men frågan är om inte det här är snäppet bättre än alla andra turneringar.

What the Golf? – Recension Reviewed by - .
4.1

82%