facebook_pixel
Ubisoft har “skarpt nedåtgående” förväntningar på Ghost Recon Breakpoint

Ubisoft har “skarpt nedåtgående” förväntningar på Ghost Recon Breakpoint

Om man ska tro vår recension av Ghost Recon Breakpoint så är spelet knappast någon spelmässig eller konstnärlig triumf. Nu erkänner även utvecklarna Ubisoft själva att de gjort flera missbedömningar med spelet, vilket kostat dem dyrt.

Våra internationella kollegor rapporterar om att Ubisofts VD Yves Guillemot i ett konferenssamtal ska ha sagt att företaget har sänkt förväntningarna på hur mycket de kommer tjäna på Breakpoint. Han tar även tillfället i akt att erkänna att utvecklarna gjort flera misstag under utvecklingen och lanseringen.

Dels ska de inte ha gjort tillräckligt för att skilja Breakpoint från sin föregångare Wildlands, och Guillemot menar också att de gjorde misstaget att lansera en uppföljare till en live-tjänst på samma sätt som till en singleplayer-upplevelse. Mest intressant är dock att han erkänner att de släppte Breakpoint trots att de var medvetna om flera tekniska besvär, som de antog skulle ses som obetydliga. Vi låter karlns egna ord beskriva hur smart det var:

– Vad vi nu sett efter responsen från spelarna är att vi hade fel i våra antaganden.

För att undvika liknande situationer i framtiden ska Ubisoft låta mer tid gå mellan nya live-tjänster, för att bygga förväntningar. Den som lever får se om det hjälper.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar