facebook_pixel
The Siege and the Sandfox – På gång

The Siege and the Sandfox – På gång

En smygare till metroidvania med praktfulla pixlar.

Det här vackra nya stealthspelet från Cardboard Sword inleds med titelns ökenräv som kastas ner i en fängelsehåla anklagad för ett mord han är oskyldig till. Fängelset kryllar av vakter och det betyder förstås att vår hjälte måste vara diskret.

Vid första anblick är det mest slående med The Siege and the Sandfox dess pixelkonst. Det är närmast omöjligt vackert med en mängd kärleksfulla detaljer i omgivningarna. Hålan där allt börjar är så mycket mer än en labyrint av sten. Den här platsen lever med porlande vattenfall och fladdrande facklor som kastar ett orange sken över banan.

I sann metroidvania-anda är ökenräven ganska spartanskt utrustad till en början. Längs vägen låser du dock upp nya förmågor och verktyg, däribland möjligheten att väggspringa och dyrka upp lås. Vår hjälte är ganska vig och kan dingla i plattformar, hoppa över stora hål och skutta mellan stolpar. Detta, tillsammans med Tusen och en natt-känslan i världen och berättelsen samt en berättarröst, drar mig med ett leende på läpparna ända tillbaka till Prince of Persia.

Ökenräven kan också glida på sina knän, under fällor och dörrar som stängs. Den här animationen är fantastisk och spelarkaraktären har mer tyngd än du kan förvänta dig från ett sidoscrollande 2d-spel. Jag uppskattar också hur fienden har AI, hur den följer patrullrutter och reagerar på dig. I demon jag spelade innebar en fiendeattack omedelbar död, men kanske kan du slå tillbaka längre fram i spelet?

Läs också: Monster Hunter World: Iceborne – På gång

I korthet

Utvecklare

Cardboard Sword

Utgivare

Chucklefish

Webb

The Siege and the Sandfox

Release

2019

Du kan oskadliggöra fiender genom att smyga dig på dem.

Redan här och nu kan jag emellertid dunka fienden medvetslös genom att tyst tassa fram. Detta uppmuntrar dig att nyttja hela bandesignen, hitta alternativa vägar och använda ökenrävens alla klättringsknep för att dig framåt – eller uppåt. Den här delen av spelet påminner mig starkt om Kleis briljanta Mark of the Ninja, även om ökenräven inte har änterhaken att förlita sig på, åtminstone inte under de första banorna.

TIPP, TAPP

Första timmen av spelet är en slags tutorial men snart öppnar spelet sig och hela dess enorma värld är din att utforska – även om ganska mycket ännu inte är tillgängligt. Metroidvania, du vet? Utvecklaren har dock sagt att de vill att det här spelet ska bli långsammare och mer eftertänksamt än andra spel i genren. Stealthvania, kort sagt.

The Siege and the Sandfox är ett kärleksbarn från ett litet team och har redan varit under utveckling i tre år. Något fast releasedatum finns ännu inte men det ser äntligen ut som om spelet befinner sig på upploppsrakan. Smakprovet jag fick retade aptiten och jag älskar tanken på metroidvania-strukturen kombinerad med ett långsamt stealthspel.

Andy Kelly

Läs också: Kerbal Space Program 2 – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar