facebook_pixel
Kerbal Space Program 2 – På gång

Kerbal Space Program 2 – På gång

Snart kan du återskapa Interstellar i Kerbal Space Program 2.

När du landar på en annan planet, eller rentav en måne i Kerbal Space Program 2, slutar inte uppdraget när du tryckt ner en flagga i marken. Uppföljaren till Squads fysikbaserade simulator utvecklas av ett gäng Kerbal-fans på studion Star Theory, och de låter dig bygga kolonier för att se dem blomma ut.

– Vi har en koloni-editor som är väldigt lik raket-editorn, förklarar creative director Nate Simpson. Men allt händer på själva platsen. Du har en palett med delar, men måste även ta hänsyn till den fysiska terrängen.

Dina rymdstäder växer dock inte upp av sig själva. Du måste börja i liten skala.

– När du bygger dina första kolonier använder du en typ av hopfällbara, förkonfigurerade moduler, säger Simpson. De är faktiskt uppblåsbara och du bygger dina första byggnader med dem. Med tiden låser du sedan upp nya saker till din bas.

Det här hänger samman med hur stor befolkning din koloni har. Dina första bosättningar har bara några enstaka kerbals. Med tiden förökar de sig och din befolkning växer, vilket ger dig tillgång till ny teknologi. Men hur får du fler kerbaler?

– Vi har hittat ett sätt att koppla tillväxten till dina framgångar, och inte till tidens gång, säger Simpson. Om vi baserade det på tid, resurssamlande eller något liknande skulle du kunna fuska eftersom Kerbal Space Program låter dig styra över tiden. Så istället har vi kopplat koloniernas tillväxt till de framsteg du gör.

Simpson är medvetet lite vag här, då han inte vill avslöja alla hemligheter i spelet.

– När du gör något av vikt i spelet så firar dina kerbals med att föröka sig, säger han utan att förklara närmare. Vi tycker att systemet är bra eftersom det förankrar framgången i ditt spelande. Du kan inte bara vrida fram klockan, du måste göra intressanta saker.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

I korthet

Utvecklare

Star Theory

Utgivare

Private Division

Webb

Kerbalspaceprogram.com

Release

Våren 2020

Raketuppskjutningarna ser betydligt mer dramatiska ut nu.

Bortom oändligheten

En annan ny funktion i Kerbal Space Program 2 är interstellära resor. Inte nog med att du kan bygga kolonier i ditt solsystem, du kan även etablera dem i andra – om du bygger skepp som kan klara den långa och riskabla resan, det vill säga.

Att ens få ett gigantiskt, interstellärt skepp ut ur sin rymddocka utan att det exploderar är en utmaning, men en tillfredsställande sådan.

– Jag älskar känslan av att docka med ett massivt rymdskepp, som i Star Trek, säger Simpson. Du kan till och med bygga små bogserare som drar ut det i rymden. Det är en underbar syn. Det är högtidligt!

Jag frågar Simpson vad vi kan vänta oss i andra solsystem, men han är förståeligt nog försiktig med konkreta detaljer.

– Vi vill att alla våra planeter ska erbjuda unika och utmanande landningar, säger han. Vi föredrar att tänka på dessa nya planeter som pussel du löser genom rymdskeppsdesign. När du rör dig längre ut i universum blir dessa utmaningar mer och mer varierade.

Kerbal Space Program 2 blir också markant vackrare än sin föregångare. Det är särskilt tydligt när man ser raket-
uppskjutningar och explosioner, med imponerande ljus- och ljudeffekter.

– Det är bara lite grädde på moset, säger Simpson. Jag har alltid tyckt att Kerbal är vackert. Ta bara den första soluppgången när du når omloppsbana för första gången. Men vi har gått igenom flera grafikgenerationer sedan dess, så vi förbättrar en massa saker.

Kerbal Space Program 2 släpps till våren. Originalutvecklaren Squad fortsätter uppdatera och stödja det första spelet, men Nate Simpsons entusiasm gör det tydligt att Star Theory vet vad de gör och kommer försöka ta serien till nya höjder.

Andy Kelly

Läs också: Call of Duty: Modern Warfare – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar