facebook_pixel
Fallout: New California – Enorm expansion till New Vegas!

Fallout: New California – Enorm expansion till New Vegas!

Enorm expansion till New Vegas, skapad av fansen.

Den här ambitiösa total conversion-modden har tagit hela sju år att utveckla. Den skapades av Rick Hukkanen och Brandan Lee, med hjälp av dussintals andra fans som gett en hjälpande hand. Modden utspelar sig tjugo år efter händelserna i Fallout 2, vilket gör detta mer tätt sammanlänkat med de gamla Interplay-spelen än de nya Bethesda-spelen. New California har 48 (!) nya uppdrag, röstskådespelare och inte mindre än 13 (!) olika slut. Bäst av allt? Det är gratis (!). Du kan ladda ner hela klabbet från Mod DB, och för att installera det behöver du bara packa upp filerna i spelmappen.

Som sig bör inleds spelet med en berättarröst som sörjer faktumet att krig aldrig förändras. Över arkivbilder på kärnvapentest hör vi en man ge ett entusiastiskt tal. Han låter som en befälhavare som försöker ruska liv i sitt manskap, men sedan ser vi att han i själva verket är tränare för ett ”vault-ball”-lag.

Du ikläder dig rollen som en invånare i Vault 18, beläget högt uppe i San Bernandino-bergen i Kalifornien. Som av en händelse råkar du också vara en jävel på vault-ball. Du är en sportfåne, helt enkelt, vilket onekligen skiljer sig en del från andra huvudpersoner i Fallout-serien.

Ett av de första valen du får göra sker mitt i en match. En motspelare rusar mot dig, och din reaktion avgör om du blir en soldat eller en forskare. Det här beslutet påverkar några saker i berättelsen, och erbjuder två kontrasterade spelsätt. Det ger spelet omspelsvärde, och är ett briljant sätt att organiskt forma din karaktär – även om du också får dela ut färdighetspoäng genom den bekanta Vigor Tester-apparaten.

Det finns många alternativa vägar att ta, som baserar sig på vilka egenskaper och färdigheter du har. Med andra ord är det värt att tänka igenom hur du vill ta dig an spelet innan du väljer.

Läs också: Total War Saga: Troy – artikel

Här konfronterar man ledaren för Vault 18.

Imponerande hantverk

Hela prologen utspelar sig i Vault 18, en större plats än många andra valv vi fått se i serien. I centrum finns ett enormt atrium, från vilket varje distrikt förgrenar sig. Därifrån kan du ta dig till sportstadion, administrationen, lägenheterna och allt möjligt annat. Det är en dramatisk miljö, och du kan tillbringa en timme här om du utforskar ordentligt, snackar med folk, utför uppdrag och, förstås, samlar på dig diverse skrot. Prologen har några roliga små uppdrag som presenterar karaktärerna och slår an tonen. Det är ett lyckat sätt att suga in dig i spelvärlden.

När jag utforskade Vault 18 och talade med de många npc-karaktärerna (alla med röstskådespelare) glömde jag helt bort att detta är en fanskapad mod. Det här är verkligen lika bra som huvudspelet, förutom en och annan amatörmässig röstskådis.

Modden har fått flertalet patchar, vilket bara det är imponerande. Utvecklarnas passion för projektet är uppenbar. Tänk dock på att miljöerna är stora, och fulla av detaljer, så om du spelar på en gammal dator kan det bli problem, även om original-New Vegas flyter bra.

Allt ställs på sin spets när ett inbördeskrig bryter ut i Vault 18. En Enclave-grupp som kallar sig Patriots anfaller valvets säkerhetsstyrkor, och du hamnar mitt i skottlinjen. Det uppdagas att Bragg, din tränare, leder Enclave-styrkorna. Du kan välja att hjälpa honom, eller strida mot honom. Beroende på vad du väljer så kan flykten från Vault 18 utspela sig på flera olika sätt.

Första gången gick jag med i Enclave, och förfärades när de med kallblodigt avrättade folk jag nyss lärt känna. Det var en lättnad när jag lämnade valvet bakom mig, och plötsligt befann mig på ett berg i en gyllene Kalifornien-solnedgång.

Välj sida

Flykten från Vault 18 är alltså välgjord, men jag hade lite problem med att händelser inte triggades, och att vissa karaktärer anföll mig till synes helt utan anledning. Så vitt jag kunde se, i alla fall. Det är mycket som spelar in här, och kanske bar jag kläder som hör till ett rivaliserande gäng eller något liknande. Alldeles oavsett är detta en mycket mer underhållande inledning än den i Fallout 3. Jag fick verkligen nypa mig i armen ibland för att dubbelkolla att jag inte drömt ihop att detta faktiskt är en fanskapad mod.

Väl ute styr jag kosan mot staden Pinehaven, och det är där som det äventyr som är New California verkligen kommer igång. Ännu ett krig har brutit ut i de sargade resterna av det som en gång var Kalifornien. Den här gången är det Enclave som strider mot New California Republic. Du ser tecken på oroligheterna när du kliver ut ur valvet och ser explosioner i fjärran, och vertibirds som skjuter på varandra i luften.

Eftersom saker alltid kan bli ännu värre kidnappas du dessutom av banditer, som för dig till grottorna under deras bas. De visar sig vara ett gäng bleka kannibaler som kallar sig för The Voiceless. Deras ledare, Mevil, gottar sig åt möjligheten att sätta tänderna i dig och du får använda all din charm för att försöka sudda bort ditt namn från menyn. Karisma är en väldigt viktig egenskap i New California, har jag erfarit.

På några få timmar går du från att vara en stjärnspelare i en trygg tillvaro, till potentiell lunch för en bunt kannibaler. Jag vill inte gå in för mycket på detaljer, men jag flydde genom att rekrytera en smärre armé av Voiceless för att hjälpa mig besegra … någonting. Det räcker att konstatera att detta något är stort och extremt otäckt. Det finns rikligt med strider i New California, men också mängder med chanser att snacka sig ur situationer – beroende på vilka egenskaper du har och hur du beter dig. Variationen är enorm.

Allt, från uppdragen till karaktärerna och platserna, känns omsorgsfullt skapat. Det återanvänder en del saker från New Vegas, så klart, men här finns betydligt fler nya texturer, modeller och ljud än jag hade väntat mig. Faktum är att det nästan inte ens känns rätt att kalla det här för en mod. Det här är sitt eget spel, och det når nästan samma nivå som Obsidians egna expansioner.

Varje gång du löser ett problem i New California väntar en ny katastrof runt hörnet. En vertibird-krasch gör att du finner dig strandad vid resterna av en gammal motorväg i öknen. Naturligtvis blir du inblandad i ännu en konflikt. Den här gången får du dock hjälp av NCR-soldaten Vargas. Tillsammans med henne slåss du mot fiender, och försöker undvika kärnvapenbomber.

Bethesdas knarriga gamla motor hanterar inte actionpartierna särskilt väl, men striderna är inramade på ett dramatiskt sätt. Även om bilduppdateringen svajar betänkligt ibland har skaparna lyckats få till några kaotiska och filmiska scener, trots den smått uråldriga tekniken.

Storstadsliv

Om du överlever striderna på motorvägen hamnar du i ett av spelets större hubområden: Union City. Det finns inte riktigt lika mycket att göra här som i de officiella Fallout-spelens större städer, men det är en intressant plats att utforska.

Lite senare stöter du också på en nedgången by som heter Xiabula. Där finns färskvattentillgångar som Union City vill lägga beslag på, och det finns flera sätt för dig att hantera detta. Det finns fler uppdrag i New Republic än de flesta kommer att hinna med att utföra, men jag hade gärna sett att spelet belönade utforskande lite mer. Det finns inte mycket att hitta om du avviker från de tilltänkta rutterna.

New California är en imponerande bedrift, och en av de mest självsäkra och proffsiga moddar jag någonsin har spelat. Jag trodde inte att jag någonsin skulle återvända till 3d-Fallout efter att ha spelat mig totalt less på dem, men den här modden väckte liv i intresset igen.

Gamla Fallout-fans kommer också att uppskatta alla detaljer i narrativet, då det här känns mer troget seriens ursprung än både Bethesdas och Obsidians spel. Det är förstås inte officiell lore, men NC gör definitivt ett avtryck på seriens mytologi på intressanta sätt. Inte minst när det handlar om motiven som driver det mystiska Enclave.

Andy Kelly

Läs också: Disco Elysium – recension

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar