facebook_pixel
Cyberpunk 2077 – På gång

Cyberpunk 2077 – På gång

Sökandet efter sanning genomsyrar livet på Night Citys gator.

Cyberpunk-skaparen Mike Pondsmith beskriver Night City-stadsdelen Pacifica som ”den havsnära lekparken som inte riktigt blev som det var tänkt”. Jag pratar med honom efter att ha fått se den nya demonstrationen av Cyberpunk 2077, som fokuserar på just den miljön. Pacifica är ett bortglömt, laglöst litet samhälle där folk lever bland ruinerna av halvfärdiga, numera övergivna lyxhotell.

Pondsmith låg bakom papper- och penna-rollspelet som nu blir ett datorspel signerat The Witcher-skaparna CD Projekt Red. Han förklarar hur han tänkte med Pacifica.

– Som jag ser det är det som ett Atlantic City som gått fruktansvärt fel, säger han.

Det är en plats som skiljer sig mycket från Watson, det myllrande och högst levande handelsdistrikt vi fått se i tidigare Cyberpunk-demonstrationer. Efter att ha påbörjat byggen på massiva lyxhotell drog sig företagen ur, och lämnade sina ofärdiga skelett till byggnader åt sitt öde. Det var då gängen tog över.

Pondsmith vill att allting i Cyberpunk ska ta avstamp i någon sorts sanning.

– Det finns massor med subtila detaljer i stadens arkitektur, säger han. Det finns många typiska cyberpunk-inslag, som neonljus, japanska skyltar och trenchcoats. Men verkligheten finns där också. En gång promenerade jag i Seattle på kvällen och tänkte att ”Jodå, jag hajar grejen”. Det är därför Night City funkar. Det har en mörk sida som känns igen i mer eller mindre alla städer i hela världen.

Pondsmith minns när han bodde i San Francisco på 80-talet, och hängde på barer med en vän. Det var ungefär då han skrev den första versionen av Cyberpunk 2020.

– Vi hängde på en del väldigt konstiga barer, och några av dem var väldigt cyberpunkiga, säger han. Industribarer och mc-barer. Vi vandrade längs San Franciscos regnvåta gator, och det var farligt där. Jag hade enorm afrofrisyr och solglasögon. I fickan hade jag en 20 centimeter lång kniv.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

I korthet

Utvecklare

CD Projekt Red

Utgivare

CD Projekt

Webb

Cyberpunk2077.com

Release

16 april 2020

Placide är en av ledarna i gänget Voodoo Boys. Visst ser han pålitlig ut?

Ryggskott

Pondsmith använder sig än idag av den här sortens erfarenheter när han skriver. Förutom Cyberpunk 2077 jobbar han också med en ny utgåva av papper- och penna-rollspelet kallad Cyberpunk Red. Han letar dock alltid efter nya erfarenheter. Det kan handla om att hantera vapen eller, som på sistone, att provtesta en ny skottsäker ryggsäck.

– Jo, jag har en skottsäker ryggsäck, säger Pondsmith. Jag skaffade den för att vi diskuterar skottsäker utrustning i Cyberpunk. Jag har funderat på vikten, hur de smälter in i omgivningen, om folk märker och reagerar på den. När jag kommer hem ska vi ta med den till skjutbanan och sätta några niomillimeterskulor i den och se om den verkligen är så skottsäker. Vi har sett specifikationen, men vill se det med våra egna ögon.

Det här låter kanske extremt, men det är just sådant som gör att Cyberpunks värld så spännande. Det kryllar av funktionella detaljer som känns genomtänkta även bortom estetiken och ytan. Pondsmith baserade till exempel den militariserade vårdenheten Trauma Team på en av hans vänners erfarenheter av att jobba som sjukvårdare i armén under beskjutning.

Pondsmith har haft ett tätt samarbete med CDPR genom hela utvecklingsarbetet med Cyberpunk 2077. Hans säregna variant av autenticitet märks av i projektet.

– Det vi gör skiljer sig lite från typisk cyberpunk, säger han. Det är inte intellektuell cyberpunk som Blade Runner, som för övrigt är min favoritfilm. Men det är inte ren shoot ’em up heller. Det är något i miljön. Det är personligt, och jag tror att folk kommer att kunna relatera till det. Det ska bli intressant att se om vi kan förändra bilden av vad cyberpunk kan vara.

Andy Kelly

Läs också: Call of Duty: Modern Warfare – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar