The Surge 2 – Recension

The Surge 2 – Recension

Deck 13:s nya sci-fi-Souls The Surge 2 tar nivådesignen till nästa nivå.

Det jag beundrar allra mest med Dark Souls är inte den brutala svårighetsgraden. Istället anser jag att det är nivådesignen som gör spelet, med dess otaliga stigar till både höger och vänster, och ungefär lika många genvägar till båleldar som man låser upp efter ihärdigt nötande och utforskande.

Det är detta, mer än något annat, som Deck 13 har försökt replikera med sitt sci-fi-alternativ – och faktum är att The Surge 2 stundtals lyckas överträffa dess inspirationskälla på den här punkten, då de olika vägarna till en och samma första-hjälpen-station (det här spelets motsvarighet till båleldar) snillrikt löper kring varandra, för att skapa ett avancerat men samtidigt lättöverskådligt nät av gångvägar. Precis som i Dark Souls lyser jag som en sol när jag låser upp ännu en genväg till fristaden, ofta från en riktning som jag tidigare inte ens uppfattade som ett alternativ, eller ens en interaktiv del av spelvärlden.

The Surge 2 utspelas i Jericho, en stad där en massiv katastrof har drivit de cybernetiskt förbättrade invånarna galna. Spelaren vaknar upp i ett fängelse efter en mystisk flygkrasch, och därefter försöker man främst lista ut vad som pågår, och hur man kan fly eländet. Man introduceras snart för olika fraktioner som kontrollerar delar av staden, och i klassisk datorspelsstil så finner man sig hjälpa vissa av dem, medan man saboterar för de andra.

Ett svintungt sci-fi-Souls.

Deck 13

Focus Home Interactive

thesurge-game.com

18

Sekiro: Shadows Die Twice

Kapa huvudet av fiender för extra crafting-material. Och för att det ser coolt ut!

Typisk sci-fi

Berättelsen får dock sätta sig i baksätet till förmån för utforskandet och striderna, och även de sistnämnda är tungt Dark Souls-inspirerade med uthållighetsmätare och rejält utmanande fiender. The Surge 2 är dock betydligt mer utrustningsfokuserat än Dark Souls, och genom att koncentrera dig på dina fienders specifika kroppsdelar kan du tillskansa dig material eller ritningar för att tillverka nya och bättre grejer.

Tyvärr är spelet rätt taskigt optimerat (speciellt för min ålderstigna dator) och det tycks inte spela någon större roll om jag sänker eller höjer grafikinställningarna. Rent estetiskt är The Surge 2 heller ingen höjdare då det mesta framstår som rätt typisk sci-fi, med stora män i stora rustningar med stora vapen, och försvinnande få verkliga karaktärsdrag.

Tack och lov räcker de kompetenta striderna och den genuint strålande nivådesignen till för att hålla mitt engagemang uppe, även efter att jag slutat bry mig om världen jag springer omkring i. Jag hittar knepiga passager med undangömda lootkistor, jag optimerar min väg mot bosskammaren med hjälp av nya genvägar, och jag tillverkar stora blåskimrande yxor som fäller till och med de största plåtburkarna till marken med en öronbedövande smäll. Och det är, när allt kommer omkring, fullt tillräckligt för att få mig att le kvällen ut.

The Surge 2 – Recension Reviewed by - .
3.9

78%