facebook_pixel
Dying Light 2 – På gång

Dying Light 2 – På gång

Techlands zombie-tvåa väntar inte på velande spelare.

Jag är en obeslutsam gamer. Om jag får välja mellan två belöningar så tabbar jag ut i Windows för att ta reda på vilken som är bäst. Ett val mellan två olika slut på ett uppdrag får mig att finkamma diverse forum för att ta reda på hur båda påverkar spelet. ”Vill du mörda den här personen utan anledning eller belöning?” Öh, egentligen inte, men låt mig bara kolla wikin lite snabbt!

Med tanke på detta är Dying Light 2 antingen det sämsta tänkbara spelet för mig, eller den bästa sortens terapi.

Vi börjar i slutet av den speldemonstration jag fick se på E3, eftersom den innehöll exakt den här sortens stora, viktiga val som garanterat paralyserar dig som spelare. Uppdraget i demot var att ge ett av de sju distrikten i ”The City” sitt dricksvatten åter. Det slutliga valet handlar om att jobba med en krigsherre kallad översten på en hållbar lösning, eller att öppna slussportarna på den damm han styr över. I demot såg vi konsekvenserna av det snabba, enkla valet.

När han har tagit hand om överstens hejdukar, rusar protagonisten Aiden till kontrollrummet i dennes slott och trycker på en knapp för att öppna slussportarna. I en mellansekvens får vi se hur vattnet rinner bort och blottar ett helt distrikt som tidigare stått under vatten. Demot slutar med att en ny sorts infekterad stiger upp ur gyttjan.

Om vi istället hade samarbetat med översten så hade dammen aldrig öppnats och distriktet hade fortfarande dolts under vattnet. Du hade ändå kunnat utforska det, men det hade inte varit lika viktigt i din kampanj.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

I korthet

Utvecklare

Techland

Utgivare

Techland

Webb

Dyinglightgame.com

Release

Våren 2020

Papper slår sten. Kniv slår sten. Elkniv slår kökskniv.

– Om du verkligen avtäcker det så börjar folk komma dit och också ge dig uppdrag, förklarar Tymon Smektala, lead designer på Dying Light 2. Återvändare upptäcker något i distriktet som du måste utforska och undersöka.

Sådana här stora förändringar av hela kartan är inte den enda effekten av dina val i spelet. Tidigare i demot blir Aidens vän Frank skjuten av vad han antar är en av överstens soldater. Han får välja mellan att jaga efter lastbilen till överstens ö, eller stanna och hjälpa Frank.

– Det här är ett viktigt ögonblick eftersom det ändrar hela spelets flöde, säger Smektala. Du försöker inte ens ta dig till ön vid det här tillfället, bara rädda Frank, så nu har det blivit ett helt annat uppdrag. Nu måste du hitta ett annat sätt att ta dig till ön.

I demot bestämmer sig Aiden för att följa efter lastbilen. Senare får han veta att Frank dog.

Valet och kvalet

Dina beslut i kampanjen avgör också vilken utrustning du kan uppgradera och vilka vapenritningar du hittar.

– Om du gör vissa val får du aldrig tillgång till elektriska modifikationer till dina vapen, eller så får du inga granater, eller så får du inte tillgång till en dryck som låter dig … göra mer skada, förklarar Smektala.

De ritningar han nämner är en viktig del av hur din spelstil utvecklas. Dying Light 2 handlar nämligen om att använda de begränsade resurser du har till det yttersta. Aiden jagar efter lastbilen, springer över takåsarna som löper parallellt med de breda avenyerna i stadens andra distrikt. Plötsligt kollapsar ett tak och han faller ned i skyskrapan under det. Det är mörkt och fullt av infekterade. I den flyktsekvens som följer anar jag hur Dying Light 2:s överlevnadsmekanik fungerar. Fienderna är snabba och farliga, vapnen är ömtåliga och allt du gör drar energi från din stamina-mätare.

Med så många val, så många möjliga följder och spelstilar, uppmuntrar Dying Light 2 dig att följa ditt hjärta. Vad du än väljer får du nämligen aldrig se allt spelet har att erbjuda i en enda genomspelning.

Phil Savage

Läs också: Call of Duty: Modern Warfare – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar