Förrförra veckan kollade vi in den allra första filmiska trailern för Project Resistance, Capcoms nya Resident Evil-baserade och Left 4 Dead-doftande co-op-skjutare. Gameplay-premiär följde under förra veckans Tokyo Game Show, då vi fick en trailer och mer ruttet zombiekött på benen (lol).
Själv kan jag tänka mig att spela Project Resistance under någon torsdagsström med mina PCG-medarbetare, men att påstå att jag ser fram emot det här vore en ren lögn, även om Capcom framgångsrikt har vidareutvecklat Resident Evil-serien flera gånger tidigare. Den övergripande känslan på internet verkar dock präglas av pessimism och oro, något som nu lett till att Capcom-producenten Matt Walker har uttalat sig via Twitter.
Bland annat säger Matt Walker att “vi som ett företag måste fortsätta prova nya saker”, och att om man “bara fortsätter erbjuda samma saker så kommer folk gradvis tappa intresset”.
Han beskriver ändå Project Resistance som “en grym survival horror-upplevelse, om än en icke-traditionell sådan”, och tillägger att “de som spelat det hittills har varit positiva”. Man har också samlat feedback för att göra spelet bättre, och med dess hjälp kan det “växa från ett projekt till ett fantastiskt spel”.
Här är Matt Walkers Twitter-kavalkad i dess helhet.
Gameplay in addition to refining the experiences people expect from us. If we just continue to offer up the same thing over and over again, people will gradually lose interest with what we’re making. Project Resistance offers up a really interesting way to do that. The most
— Matt Walker (@retroOtoko) September 12, 2019
Closed beta to have more people actually play it and see how it is a refreshing new take, but very surely survival horror at its core. People who have played it have been positive, and I hope during CBT even more people will have fun playing it.
— Matt Walker (@retroOtoko) September 12, 2019
We’re also earnestly trying to get feedback from people who have played it so we can actually make it better, which I feel is fairly rare from a publisher of our size. Based on that feedback, it could grow from a project to a fantastic game.
— Matt Walker (@retroOtoko) September 12, 2019