facebook_pixel
Call of Duty: Modern Warfare – På gång

Call of Duty: Modern Warfare – På gång

I den här kvasiomstarten av serien spelar du som både soldater och ”frihetskämpar”.

En bomb har briserat vid Picadilly Circus i London. Gärningsmännen har spårats till ett fyravåningshus i norra delen av staden. En brittisk specialstyrka förbereder sig för att infiltrera byggnaden och tillfångata terroristledaren – endast känd som The Wolf. Alla andra misstänkta ska elimineras.

Vid en presentation i Los Angeles fick jag se (men tyvärr inte spela) det här uppdraget ur Call of Duty: Modern Warfares kampanj. Några utvecklare från Infinity Ward förklarade varför spelet inte har en fyra i titeln, och varför de har valt att göra en omstart av serien snarare än en uppföljare. Målet är att skapa ett spel som känns relevant, och ”som taget ur nyhetsrubrikerna”. Det är svårt att göra det med en serie som för länge sedan har hamnat långt ifrån det vi kallar verkligheten.

– När Modern Warfare 3 var slut hade vi sett kärnvapenattacker, ryssarna hade invaderat USA, och det fanns inte mycket kvar att göra i den världen, säger manusansvarige Taylor Kurasaki. Så vi lät den berättelsen somna in. Vi bestämde oss för att behålla de bra bitarna, allt det man förväntar sig av ett Modern Warfare-spel, men i dagens värld. Det är mer moget, mer autentiskt, och mer relevant.

SAS-uppdraget jag fick se var en rafflande historia, när soldaterna smyger in i byggnaden, positionerar sig smala hallar och lyssnar på dova röster genom husets tunna väggar. En av soldaterna är John Price, som var med i originalspelet.

Soldaterna drar på sig mörkerglasögon, fimpar ljuset och sparkar in dörrarna. De misstänkta skjuts ner på ett iskallt och effektivt vis, med ljuddämpade vapen. Sekvensen är besvärande lik de där läckta militärfilmerna du kanske har sett på internet.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order

I korthet

Utvecklare

Infinity Ward

Utgivare

Activision

Webb

Callofduty.com

Release

25 oktober

Mustaschen är tillbaka.

Soldaterna har också informerats om att byggnaden kan innehålla civila, vilket kräver snabba beslut från spelaren. De flesta misstänkta bär på vapen, men en del är obeväpnade och låtsas ge upp innan de kastar sig över närmsta skjutjärn. Den enda i byggnaden som inte är fientligt inställd är en gråtande kvinna med ett spädbarn, alla andra är ute efter dig. En kvinna påstår att hon varit fången där mot sin vilja, innan hon försöker detonera en bomb. Hon skjuts ner. The Wolf har hunnit fly, om han någonsin var där överhuvudtaget.

Det där var en liten bit av ett av uppdragen. En spännande, metodisk strid i trånga miljöer. Det kändes realistiskt (förutom när spelaren plockade upp ett hagelgevär från golvet och använde det istället för sitt medtagna vapen, något som är riskabelt och föga trovärdigt). Men jag fick också se ett annat uppdrag. En märklig och olustig sekvens med en helt annan sorts stridande.

Gerillataktik

I Modern Warfare spelar du inte bara som professionell soldat genom hela kampanjen. Du spelar också som en rebell och ”frihetskämpe”, vilket leder till andra utmaningar.

– Du kommer att slåss mot fiender som är teknologiskt överlägsna, säger kampanjdesignern Jacob Minkoff. Allt du har är improviserade vapen som molotov cocktails och många soldater i ditt team. Du måste använda gerillataktik, ligga i bakhåll och använda din kunskap om miljöerna mot fienden.

Det jag fick se såg dock inte riktigt ut så. Uppdraget utspelar sig tjugo år innan attacken i London, när en ung flicka i sjuårsåldern grävs fram ur ruinerna efter en bombning i Mellanöstern. Det här är Farah, som kommer att växa upp och bli rebelledaren du spelar som i Modern Warfare. Det här är dock berättelsen om hennes ursprung, och det är högst bekant.

Läs också: Empire of Sin – På gång

Hennes stad bombas av militärstyrkor, och föräldrarna dödas framför hennes ögon. Hon är ett traumatiserat barn som växer upp med hämnd i sinnet. Jag antog att bomben var från amerikanska bombplan, vilket hade varit i linje med viljan att länka berättelsen till dagens rubriker. Men icke, istället är det ryska bomber. Utöver att mörda civila så ägnar sig även ryssarna åt att kidnappa barn.

Smygskruvmejsel

Efter föräldrarnas död gömmer sig Farah och hennes lillebror i sitt hus. En stor, tungt beväpnad rysk soldat letar efter dem. Istället för att fly bestämmer sig barnen för att attackera soldaten.

Uppdraget ser mest ut som en tutorial för hur smygandet i spelet fungerar. Lilla Farah tar sig fram genom huset, plockar upp en skruvmejsel och hugger soldaten med den. Medan soldaten drar ut det improviserade vapnet, gömmer sig Farah igen. Mannen lämnar verktyget på golvet och fortsätter sitt sökande.

Farah kryper under några möbler och igenom att hål i väggen. Hon plockar upp mejseln från golvet och hugger soldaten med den igen. Det här repeteras tre eller fyra gånger, innan syskonparet lyckas döda soldaten. På sant datorspelsmanér börjar de omedelbart att söka igenom kroppen på jakt efter loot.

Det hela är, i ärlighetens namn, en bisarr sekvens och ett märkligt sätt att lära spelaren hur smygande, lootande och mejselattacker funkar. Särskilt som det ska föreställa en berättelse om Farahs bakgrund.

Syskonen lyckas hur som helst smyga ut ur staden, och tar sig till en bondgård. Där hittar de vapen och förbereder sig på att ta sig an fler ryska soldater.

– Det här är det mest realistiska och autentiska spel vi har gjort, säger Jacob Minkoff.

Personligen har jag svårt att se realismen i att två barn beväpnade med en skruvmejsel dödar en välutrustad soldat. Det hela känns mindre som något taget från nyhetsrubriker, och mer som ett sammelsurium av episoder man lånat från olika filmer och tv-serier.

Det finns förstås mer imponerande vapen än skruvmejslar i Modern Warfare. Som vanligt har mycket möda lagts på att få dem att kännas realistiska, tunga och roliga att använda. Även mindre detaljer, som animationer vid omladdning, har omarbetats. Du kan nu se dig själv genomföra en taktisk omladdning (när du byter magasin trots att det förra inte är tomt). Det är en liten detalj, men du ser hur du behåller det första magasinet i handen medan du sätter dit det nya. En annan god nyhet är att du nu kan ladda om även när du siktar, utan att ta ner vapnet.

Även ljudet är utmärkt, men så såg jag också presentationen i en biosalong. De flesta av oss kommer att höra ljudet genom hörlurar, trots allt. Detaljrikedomen i ljudbilden är hursomhelst imponerande. Till exempel låter tomhylsorna olika när de landar på marken, beroende på vilken sorts underlag det är. Ljudet använder sig dessutom av ray tracing för att åstadkomma realistiska ljud och ekon beroende på var i miljön du befinner dig.

Call of Duty: Modern Warfare ska släppas 25 oktober, och på pc kommer det endast finnas på Activision Blizzards Battle.net. Planen är att spelare från olika format ska kunna spela mot varandra online, och något säsongspass finns inte den här gången.

Det här var bara en presentation av kampanjen, men av det jag fick se kändes det som ett Call of Duty-spel på så sätt att det är tekniskt imponerande och narrativt skakigt. När Infinity Ward säger sig sikta på ett realistiskt och autentiskt spel, känns det mest som att de pratar om det audiovisuella snarare än själva berättelsen. Det må vara en omstart, men vissa saker tycks aldrig ändras.

Chris Livingston

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar