eFootball PES 2020 – Recension

eFootball PES 2020 – Recension

Konamis eFootball PES 2020 är inget självmål, men det är inte heller den stänkare i krysset som vi hade hoppats på.

Folk engagerar sig nästan mer i bråket om vilket fotbollsspel som är bäst – PES eller FIFA, än i själva spelen. Vid det här laget tar vi liksom för givet att de här spelen kommer vara åtminstone stabila, men väldigt bekanta och föga överraskande. Men det börjar faktiskt bli dags att fila bort gamla brister vid det här laget.

För det första, eFootball PES 2020 är ett töntigt namnbyte. Så har vi det ur världen. Extra besvärande blir det eftersom onlinedelen är den svagaste med spelet. Spelare har rapporterat att det kan vara lurigt att hitta matcher och turneringar, och att matcher laggar ibland. Jag har, åtminstone bitvis, haft samma upplevelse. Risken finns att du blir besviken om du köper spelet främst för att spela online.

Ett familjärt fotbollsspel, med ett fånigt nytt namn.

Konami

Konami

Konami.com/wepes/2020/eu

500kr

3

Football, Tactics and Glory

Gult kort för oacceptabel frisyr.

Svajig form

PES 2020 är i grund och botten ett gediget fotbollsspel, men det svajar ibland. När spelet flyter som det ska är det fantastiskt att beskåda. När det visar sig från sin sämsta sida är det däremot djupt frustrerande. Domaren är till exempel en jobbig jävel som ibland får tuppjuck och strösslar gula kort omkring sig som om de vore konfetti. Ibland blåser han verkligen sönder matcherna.

Om FIFA-spelen har sin ping pong-fotboll, som kan bli ack så tröttsam, så har PES en fäbless för att rulla boll på egen planhalva tills solen går ner. Ett värre problem är att AI:n, även hos dina lagkamrater, är så vansinnigt opålitlig. När allt funkar så är det som sagt ett mjukt och fint flöde i spelet, i både anfall och försvar. Men så kan backarna ibland bara stå och glo åt fel håll när bollen långsamt rinner förbi, och anfallare kan totalvägra ta löpningar – eller springa upp och ställa sig offside och sedan vägra flytta ner. Det blir stora kontraster mellan matcher där det verkligen känns som om man har kontroll över riktig fotboll, och de tillfällen där det mest känns som om man sitter och tittar på ett gäng yra höns.

De stora spellägena är de gamla vanliga, från Myclub till Become a Legend. Master League, där tar rollen som tränare i valfri klubb, är alltjämt min favorit – även om Konami av oklar anledning fått för sig att lägga in märkliga mellansekvenser utan dialog. Där får man se sin tränare (i mitt fall valde jag Diego Maradona) glappa med käften som en fisk på torra land, samtidigt som två rader text dyker upp där nere. Det är ganska komiskt, om inget annat.

PES 2020 är en snygg och bitvis fantastisk representation av den vackra sporten. Men formen är ojämn, och vid det här laget är serien ingen junior längre. Det är dags att ta nästa steg och skaka av sig sina gamla brister. Det är dags för en formtopp nu.

När allt stämmer är PES 2020 en utmärkt gestaltning av världens bästa sport.

eFootball PES 2020 – Recension Reviewed by - .
3.5