facebook_pixel
Yooka-Laylee and the Impossible Lair – På gång

Yooka-Laylee and the Impossible Lair – På gång

Honung och plattformsmasochism.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair är ett nytt Donkey Kong Country. Det är bortom allt rimligt tvivel att ödlan rent figurativt klätt sig i den stora apans päls. Det här är ett sidscrollande plattformsspel där du rullar för att besegra fiender, samlar gömda hemligheter på varje bana, och där det finns alldeles för många bin.

Men jag klagar inte! Donkey Kong Country representerar en väldigt njutbar slags plattformare. Efter ett kort test under E3 kan jag också bekräfta att Yooka känns lika bra att styra i Impossible Lair som sin apkusin. Kontrollen har en tyngd som belönar att man snyggt länkar rullande och hopp. Nivådesignen innehåller även flera gimmicks som blir alltmer komplexa för varje bana som går. Det här är en typ av plattformsspel som inte syns så ofta på pc.

Spelets nav är speltitelns lya, och utan att gräva djupt i Yooka-lore har det skurkaktiga biet Capital B återvänt, och den här gången har han ett näste som ska vara omöjligt att infiltrera. I praktiken innebär det en enda lång, extremt utmanande bana som kastar varje hinder och fiende mot spelaren på samma gång. Du kan ta dig an denna dödliga hinderbana när du vill.

Hålan är öppen från början, så plattformsmasochister kommer tvivelsutan ge sig på den direkt – och några kommer säkert lyckas och därmed klara spelet utan att ens se någon av de andra banorna. Resten av oss kommer dock behöva hjälp. När du klarar banor får du nämligen snälla bin som hjälper dig inne i den smått omöjliga grottan. Utan dem har du bara en chans att klara hela banan, men varje bi du räddar ger dig ytterligare ett extraliv.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

I korthet

Utvecklare

Playtonic Games

Utgivare

Team 17

Webb

Playtonicgames.com

Release

2019

Den färggranna 3d-karaktärsdesignen fungerar fint i den sidscrollande världen.

Det är en fascinerande struktur jämfört med den linjära standarddesign plattformsspel ofta innehåller. Att spelet ger dig en stor, påtaglig utmaning att övervinna redan från början är ett lysande sätt att bibehålla tempot samtidigt som man prövar spelaren. Detta kräver emellertid också att själva banan är bra designad.

Även om du vill kasta dig in i slutbanan direkt finns det anledning att utforska resten av ”Yooka-Kong”. Världskartan ser ut som en typisk nivåväljare sett ur fågelperspektiv, men fungerar som ett enklare utforskningsäventyr.

Det är en genuin öppen värld, full av gömda områden, fiender, och pussel. Figurer ger dig uppdrag och de flesta av dina interaktioner påverkar också själva nivåerna. Till exempel kan du hitta en gömd väg som låter dig förstöra en damm, vilket lägger en tidigare torrlagd bana under vatten. Om du klarar båda versionerna av banan får du fler bin till hjälp.

LÄNGE LEVE KONGEN

Trots att jag förtjusas av de strukturella skillnaderna är jag fortfarande inte såld på Yooka-Laylees karaktärer och värld. Det är som att författarna har torterat ett ordvitslexikon (eller vår gamle skribent Ove Kaufeldt, reds anm.) för att kunna utvinna en konstant ström av kväljande ordlekar. Skämten är kul – vi är inte precis några ordvitsmotståndare, som bekant – men de hade gärna fått ge mer utrymme för mer ordentligt karaktärsbyggande. Jag önskar att vi fick se samma experimentlusta i karaktärerna och manuset som i nivå-
designen.

Playtonic har lyckats med grunden, men sättet fienderna och hindren blir mer komplexa och kreativa under spelets gång var där Donkey Kong Country lyckades bäst, och jag fick inte se huruvida Impossible Lair lyckas anamma det förloppet. Vi får helt enkelt vänta tills senare i år för att få reda på om experimentet kan ros i hamn.

James Davenport

Läs också: Knights and Bikes – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar