facebook_pixel
Watch Dogs Legion – På gång

Watch Dogs Legion – På gång

Något av det mest imponerande jag spelat på E3 på flera år.

låt mig berätta om skurken Abe Welch. Han ligger på sjukhuset nu. Det var jag som skickade dit honom, efter att ha slagit ner honom vid Camden Market. Det var nu jag bestämde mig för att lägga till honom till listan över mina spårade personer. Jag talar om ett uppdrag i Watch Dogs Legion, så ring inte polisen är du hygglig.

Jag läser att Abe hatar Deadsec. Inte så konstigt eftersom jag gett honom stryk. När jag har hackat mig in i sjukhusets system så kan jag börja omprioritera hans vård, och få honom att ändra uppfattning. Jag kan också hjälpa honom med andra problem han har i livet, som att hans syster blir trakasserad. I slutänden finns det en chans att jag kan värva Abe till min sida. Om allt går som det ska kommer han att gå från att vara en fiende i mängden till att vara en ny, spelbar karaktär.

Watch Dogs Legion har ingen specifik huvudkaraktär. Ryktena om att du kan spela som varenda npc i spelet är i princip sanna. Det tar lite tid att värva nya karaktärer, men med tiden bygger du upp en mindre armé av personer du kan byta mellan. Som vi såg på presentationen under Ubisofts konferens så kommer storyn att utspela sig oavsett vem du spelar som, med just den karaktären i mellansekvenserna. Röstskådespeleri och allt.

Den riktigt stora grejen med allt detta är dock att om en karaktär dör i strid, är den borta för alltid. Permadöd är nu en viktig del av Watch Dogs-världen. Du kan ge upp också, så du kommer inte alltid dö även om du blir besegrad, men jag hann med att dö en gång under mina 45 minuter med spelet.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order

I korthet

Utvecklare

Ubisoft Toronto

Utgivare

Ubisoft

Webb

Watchdogs.com

Release

6 mars 2020

When in London…

Jag rekryterade en person, lät henne befria Camden Market från skurkar (och skicka Abe till sjukhuset), och fick sedan bevittna hur hon blev förrådd och nedskjuten framför en stor säkerhetsstyrka. Jag hade redan hunnit fästa mig lite vid henne, så spelets kärnkoncept fungerar. Det låter kanske som en gimmick, men systemet har en enorm potential att skapa berättelser. Spelet gjorde i alla fall starkt intryck på mig under min första spelsession.

Legion utspelar sig i London i en nära framtid. Det är efter Brexit, och både arbetar- och medelklassjobb har minskat till förmån för automation. Efter en serie upplopp och bombningar befinner sig staden i kris. Det är ett förvånansvärt djärvt val av miljö. London och det kaos som stavas Brexit är välbekant och det känns märkligt att se något så vardagligt förvandlas till en dystopi i ett spel.

Antagonisten är det privata säkerhetsbolaget Albion (snarare än de förväntade politikerna). London har blivit ett slags neon-underland, med färgstarka, futuristiska gator fulla med demonstranter. Åtta av Londons stadsdelar ska finnas i spelet, och jag får chans att se två av dem – Camden och Westminster.

Gammal är äldst

Min första spelbara karaktär heter Ashley, en gammal kvinna som lätt hade kunnat vara min farmor. Det är svårt för henne att klättra över objekt. Målet är således att rekrytera lite nytt blod till Deadsec, en process som börjar på puben.

Utöver den sedvanliga Watch Dogs-informationen du kan få om alla personer i spelet så kan du nu också se alla egenskaper som potentiella rekryter har. Deras slumpgenererade bakgrunder avgör delvis vilka dessa egenskaper är. Jag valde en person med en närstridsbonus, men det finns alla möjliga färdigheter och buffar som ger olika sorters fördelar.

Läs också: Empire of Sin – På gång

Att rekrytera någon är en process i flera steg, men den har kortats i det här demot. För att övertyga en karaktär att gå med i Deadsec behöver du klara olika sidouppdrag. En mätare visar vad de tycker om din organisation. Till sist får du ett specifikt uppdrag som låter dig rekrytera dem.

När du väl har lockat över dem till din sida får du ge dem en av tre olika klasser. Det här ger en lite mer detaljerad flexibilitet än i tidigare spel. Enforcer är en vapenfokuserad klass som kan göra kullerbyttor, kasta ut minor och avfyra exploderande kulor. Infiltrator-klassen kan göra sig osynlig en kort stund, och kan även göra döda och avsvimmade fiender osynliga. De har också några unika närstridsattacker, som en chockvåg. Hackers har i sin tur spindelrobotar som kan hoppa upp i ansiktet på folk, som facehuggern i Alien-filmerna. Varje klass har dessutom ett eget uppgraderingsträd.

Du kan även hacka drönare i Watch Dogs Legion. De större fraktdrönarna kan du använda för att släppa tunga saker i skallen på fienderna, eller transportera omkring din karaktär med. Om du vill smyga och undvika att döda folk känns Legion välbalanserat för olika spelstilar.

Med fem berättelser och mer än sextio uppdrag borde det finnas gott om utrymme att experimentera till du hittar en klass och karaktärsdrag du gillar. Om inget annat så är det förmodligen roligt att rekrytera en armada pensionärer.

Det här npc-systemet är inte magiskt, men det erbjuder en väldigt detaljerad simulation som får Legion att kännas genuint innovativt. Jag frågar creative director Chris Hocking hur många variationer och röstskådisar det finns i spelet.

– Det är en komplicerad fråga i sig, säger han. Vi har spelat in tjugo olika ”narrativa karaktärer”, som vi kallar dem. De har alla sina egna repliker, så det är inte bara olika röster som säger samma sak. Alla har sina personligheter, perspektiv, och synsätt. Detta kombineras med andra saker, som animationer och allt sådant. Men i stort kan man säga att det finns tjugo huvudkaraktäriseringar i spelet.

Det här betyder med andra ord att dina karaktärer kommer att bete sig olika i mellansekvenserna, och att skillnaderna mellan dem är större än bara utseendet. Människorna du möter har sina egna scheman, jobb och hem.

– Det är en enorm simulation, säger Hocking. Vi skapar inte bara slumpmässiga karaktärer, vi ger alla egna liv, och de har sina behov och sina åsikter om Deadsec och andra fraktioner. När du interagerar med simulationen så är den inte spelarcentrerad. Den fortsätter oavsett. Om du dödar en mans fru kommer du inte att se honom gå till sin lägenhet med henne längre. Han kommer istället att gå till kyrkogården ett tag. När han har sörjt färdigt så kommer han att ha något nytt i schemat att ta tag i. Han kanske träffar en ny vän, eller får ett annat problem. Allting rör sig framåt hela tiden.

Brexit

Jag hade en detaljfråga jag vill ställa till Hocking efter min spelsession. Låt oss säga att en av dina spelbara karaktärer hamnar på sjukhus, och du använder en annan karaktär för att flytta fram dem i vårdkön. Kommer då familjen till den skadade karaktären att bli mer positivt inställda till Deadsec så att de blir lättare att rekrytera? Hur djupt går simulationen?

– Den går faktiskt så djupt, säger Hocking. Det bästa sättet att svara på din fråga är att säga att även när du har rekryterat folk, är de inte avskurna från simulationen. De kommer att fortsätta att vandra omkring i världen, ha sin familj och sina vänner. Så ja, om någon av dina rekryter blir kidnappad och du befriar personen så kommer dennes familj att bli positivt inställd. Precis som om det var en npc.

Där Watch Dogs och dess uppföljare gav en ytlig inblick i folket runt omkring dig, så är invånarna här själva kärnan. Tanken är att du ska bli engagerad i deras livsöden. Genom att lägga till permadöd ställs vår tillgivenhet till karaktärerna på prov. Tänk dig att någon du äventyrat tillsammans med i tjugo rafflande timmar helt plötsligt skjuts ihjäl och är borta för alltid. Det kan potentiellt göra mer ont än, till exempel, att välja att en av de tre huvudpersonerna i GTA V ska dö på slutet. Det kan bli tanten Ashley som skickar in spindelrobotar i välbevakade byggnader, eller så kanske det är den före detta boven Abe.

Ubisoft har inte sagt något alls om vad som händer när du spelar online i Legion, utöver att singleplayer är ”språngbrädan” in i den spelupplevelsen. Mina 45 minuter i den här staden, full av potentiella hjältar, har väckt min nyfikenhet och kittlat min fantasi. Jag vill testa hur djupt det går. Det här känns som något jag aldrig har sett förut i ett open world-spel. Ingenting annat jag testade på E3 gjorde mig så exalterad och överraskad som Watch Dogs Legion.

Samuel Roberts

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar