facebook_pixel
Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

En skvätt Sekiro i såsen tvingar Cal och BD-1 att backa.

När jag spelade Star Wars Jedi: Fallen Order så väntade jag mig i stort sett bara ett Uncharted signerad George Lucas — ett vackert, men konventionellt linjärt Star Wars-actionspel. Det jag fick spela innehöll oväntade nyanser av backtracking à la Metroid och hemliga rum ur From Softwares alster.

Till att börja med vill jag fastställa att Jedi: Fallen Order inte är ett sandlådespel. Du har ditt eget skepp, the Mantis, och så fort det är tillgängligt kan du gå in i det, använda ett hologrambord för att se en karta över galaxen och hoppa till någon av planeterna du varit på. Men trots att det finns en besättning du kan prata med genom enkla antingen/eller-dialoger, kommer du aldrig att flyga mellan dessa världar som i Mass Effects många, långa sidouppdrag.

Istället verkar resandet mellan planeter — som till ungefär 50 procent är helt nya för Star Wars universum — handla mest om att samla uppgraderingar och att se allt som går att se.

– Ofta spelar du igenom en del av en planet och springer på en vägg, säger Justin Perez, senior game designer hos Respawn. Du kanske inser att fienderna är bara lite för mäktiga. Du återvänder till ditt skepp, utforskar någon annanstans, kommer tillbaka. Nu kanske du har fått force push – det har dessa fiender inget försvar mot.

Även om dina jedikrafter låses upp när du för storyn framåt kan du köpa smärre uppgraderingar till padawan Cal Kestis med poäng, en av flera resurser som kräver att du återvänder till tidigare delar av Jedi: Fallen Order. Du hittar ljudinspelningar och kosmetiska skins till Cals axelsittande robot BD-1, the Mantis och Cal själv.

I demot jag spelade stötte jag på en enorm avgrund i en lerig bas. När jag hittat en arbetsbänk som låste upp förmågan ”droid overcharge” till BD-1 kunde jag sedan återvända till området, skjuta en kontrollpanel och väggspringa över en ny panel som nu roterat i rätt läge för att på så sätt ta mig vidare.

Läs också: Ghost Recon Breakpoint – På Gång

I korthet

Utvecklare

Respawn Entertainment

Utgivare

EA

Webb

Star Wars Jedi: Fallen Order

Release

15 november

Det är inte de här droiderna ni letar efter.

”There is no try”

– Ibland måste du öppna en dörr för att komma vidare i Cals huvudäventyr, säger Perez. Andra gånger öppnar du en dörr och hittar en miniboss bakom den, och sedan kanske ett skin som du kan pynta dig med. Det finns mängder av uppgraderingar att finna på dessa valfria vägar. Du kan ändra hur din ljussabel ser ut. Allt detta finns att pyssla med utanför storyn.

Hemliga rum och alternativa vägar verkar även spela in i striderna. Mot slutet av min demotid sprang jag på fem eller sex stormtroopers och några gigantiska Kashyyyk-spindlar som alla slogs mot varandra utan att ens lägga märke till mig. Jag fick rejält med spö när jag försökte ingripa, och flydde med nöd och näppe genom att använda mitt styrkors för att dricka jedi-motsvarigheten till en helande Estus-flaska. Det visade sig att jag kunde ha skippat hela detta nogsamt hopknåpade möte.

– Du kan smyga dig igenom grottorna till vänster, säger Perez. Eller så kan du bara låta striden äga rum utan att delta alls.

Respawns inställning till strid är även den inspirerad av From Software. Det är härligt att spela ett varsamt designat Star Wars-spel där knappmosande resulterar i döden mot alla utom de klenaste av fiender. Jedi: Fallen Order är mer förlåtande än Sekiro, men du måste ändå tajma dina pareringar noga.

Jag undrar hur denna mer avancerade ljussabelhantering rimmar med Cals kraftuppgraderingar. Kan han skjuta blixtar mot slutet av spelet, eller studsa runt som en Yoda-formad flipperkula? Jag gissar att hans magi blir mer återhållsam, med tanke på den mer intellektuella fäktningsstil Respawn verkar föredra.

Evan Lahti

Läs också: Neo Cab – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar