facebook_pixel
Spelgiganter enas om att börja dela med sig av oddsen för lootlådor

Spelgiganter enas om att börja dela med sig av oddsen för lootlådor

Snaran kring de slumpmässiga lootlådornas fortsatta existens dras allt hårdare, vilket så sent som igår synliggjordes av Epic Games och Psyonix annonsering om att de snart kommer vara ett minne blott i Rocket League. Och nu har några av spelindustrins största drakar fattat ett gemensamt beslut.

ESA (Entertainment Software Association) har nämligen annonserat att Microsoft, Sony och Nintendo (de tre stora konsoltillverkarna) kommer rulla ut en gemensam policy som kräver att alla spel med inköpsbara lootlådor på deras plattformar måste delge oddsen för hur ofta man kan förvänta sig vinna olika föremålstyper.

Även andra stora utgivare – inklusive Activision Blizzard, Bandai Namco, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Warner Bros och Wizards of the Coast – har gått med på dessa nya riktlinjer. Gamesindustry påpekar dock att en hel hög andra ESA-medlemmar, däribland Epic Games, Capcom, Square Enix, Riot Games, THQ Nordic och Tencent, ännu inte ställt sig bakom beslutet, men det är sannolikt bara en fråga om tid om de fortfarande vill släppa sina spel på Playstation 4, Xbox One och Switch (och det vill de).

ESA (som alldeles nyligen läckte personliga uppgifter) fastställer också att oddsen måste visas i “alla nya spel och uppdateringar till spel”, och presenteras på ett sätt som är “förståeligt och lätt åtkomligt”. Låter onekligen som en positiv utveckling, även om det säkerligen fortfarande finns mängder av kryphål att utnyttja.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar