Oxygen Not Included – Recension

Oxygen Not Included – Recension

Det komplexa och utmanande överlevnadsspelet Oxygen Not Included är allt annat än syrefattigt.

Oxygen Not Included är spelet för alla som drömmer om att förvirrad stå och kvävas i en pöl kiss. Sådant är nämligen livet för de stackars kräk som kallas dupes, som förtvivlat försöker att överleva på en ogästvänlig planet. Det stora hindret för överlevnad är egentligen inte varken syrebrist eller svält, dock, utan komplicerade och oförlåtande spelsystem.

Utvecklaren Klei gjorde även det fantastiska Don’t Starve, och Oxygen Not Included kan ses som en sorts simulatorkusin till det spelet. Den här gången springer du dock inte omkring och plockar bär och kvistar. Istället fungerar det hela lite som en blandning mellan Sim Tower och Dungeon Keeper, där du gräver ut rum och bygger maskiner för att göra livet lättare för dina invånare. Eller snarare göra livet något sånär möjligt, i bästa fall. Ett lätt liv kan de ju fetglömma.

En oförlåtande överlevnadssimulator.

Klei Entertainment

Klei Entertainment

Klei.com/games/oxygen-not-included

220kr

Don’t Starve

Det krävs inte mycket för att även en till synes välordnad koloni ska gå åt pipan.

Organiserat kaos

Det som gör Oxygen Not Included så utmanande är sättet alla spelsystemen påverkar varandra. För att tillverka syre behöver du elektricitet, vilket du till exempel kan skapa genom koldrivna generatorer – som så klart skapar giftig koldioxid. Giftiga gaser kan pumpas bort med ventilationssystem, som också kräver energi. Dock måste du ta hänsyn till lufttryck, för du kan inte släppa ut gaser i rum där trycket är för högt.

Och det där är bara en liten bråkdel av allt du behöver tänka på i Oxygen Not Included. Utöver att skapa syre (och bli av med koldioxid och andra giftgaser), så måste du också se till att dina dupes (kortform av duplicants, för de är kloner som i princip skrivs ut i en stor 3d-printer) är glada och friska. De får lätt panik om saker går åt helvete, vilket sker allt som oftast. Dessutom blir de sjuka om du inte se till att hålla baciller borta.

För att de inte ska svälta behöver du börja odla mat, vilket bidrar med ännu mer komplexitet. Olika växter trivs i olika gaser, ljus, och värmeförhållanden. Just det sistnämnda är, något oväntat, ett av de klurigaste problemen i hela spelet. Nästan allt du bygger, och allt du skapar, genererar värme. Risken är oerhört stor att du förr eller senare tar kål på dina odlingar, eller ställer till det på annat sätt när värmen blir för hög.

Oxygen Not Included är ett spel för dig som gillar att förlora. Eftersom spelet vägrar att förklara sina system på ett vettigt sätt så är det experimenterande som gäller. Som tur är finns ett sandlådeläge som låter dig trolla fram vad du vill, som gör det lättare att i lugn och ro klura ut hur saker och ting fungerar.

Den oförlåtande svårighetsgraden och komplexiteten kan säker skrämma bort många. För rätt personer lär det här spelet dock erbjuda en väldigt tillfredsställande och säregen spelupplevelse. Jag är inte så säker på att jag har roligt alla gånger, men det är omöjligt att inte fascineras av alla detaljer och möjligheter som döljer sig bakom den där höga tröskeln. Om du verkligen lägger ner dig så går det att skapa en självförsörjande koloni av samverkande och automatiserade system. Jag kommer aldrig att lyckas, men blotta tanken på att det går gör att jag inte kan låta bli att försöka ändå.

Håll dina söta dupes vid liv – de utvecklas och blir skickligare med tiden.
Oxygen Not Included – Recension Reviewed by - .
4