facebook_pixel
Fortnite-utvecklarna Epic Games förbinder sig till lootlåde-transparens i alla sina spel

Fortnite-utvecklarna Epic Games förbinder sig till lootlåde-transparens i alla sina spel

I torsdags skrev vi om att de tre stora konsoljättarna Microsoft, Sony och Nintendo kommit överens om nya riktlinjer för spel med lootlådor på deras plattformar, som kommer kräva att oddsen för olika föremål presenteras på ett “föreståeligt och lättåtkomligt sätt” med start nästa år.

Som ett direkt resultat anpassade sig också mängder av tredjepartsutgivare efter de nya reglerna – inklusive Activision Blizzard, Electronic Arts och Ubisoft– men Epic Games saknades från den officiella listan.

Annonseringen kring avfasningen av lootlådorna i Rocket League talade dock sitt tydliga språk (Epic Games äger både Rocket League och utvecklarna Psyonix sedan i våras) och nu har Epic Games förtydligat sin ståndpunkt.

– Tidigare i år genomförde Fortnite Save the World en förändring som började visa spelare vartenda föremål som de skulle få i en betald lama innan de öppnade den, sade Epic Games i ett uttalande sänt till Gamesindustry.biz.

– Tidigare den här veckan annonserade Psyonix att en liknande ändring kommer till de betalda lådorna i Rocket League senare i år. Framöver förbinder vi oss till samma transparens för spelarinköp i alla Epic Games-spel.

THQ Nordic har också tagit till Twitter för att förklara varför de inte har förbundit sig till konsolmakarnas riktlinjer, och anledningen visade sig vara simpel; eftersom THQ Nordic för närvarande inte har givit ut ett enda spel med lootlåde-mekanik, och inte har några planer på att göra det, så fanns det inga förändringar att meddela om!

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar