facebook_pixel
Empire of Sin – På gång

Empire of Sin – På gång

Alkohol är både orsaken till, och lösningen på, alla problem i Romeros gangster-spel.

Empire of Sin var kanske den trevligaste överraskningen på årets E3 för mig. Det utannonserades som en del av Nintendo Direct-sändningen, så jag antog att det skulle vara ett lättsamt, konsolanpassat strategispel som hade föga att erbjuda oss datorspelare. Nu när jag har sett spelet på nära håll kan jag tack och lov med säkerhet säga att jag hade fel.

Det är 1920-tal och alkoholförbudet har gett kriminella element en ekonomisk skjuts utan dess like. Mängder med aspirerande gangstrar slåss för att sno åt sig en del av Chicagos smuggelsprit-industri.

I Empire of Sin väljer du en av fjorton sådana gangsterbossar, de flesta baserade på verkliga personer som Al Capone, Dean O’Banion och Stephanie St Clair. Varje karaktär har sina egna förmågor, inklusive stridsfärdigheter och bonusar i imperiebyggandet och diplomati.

Jag fick inte testa spelet själv, men i en demonstration spelar speldesignern Ian O’Neill som Al Capone. Den berömde gangstern har sin klassiska Thompson, även känd som Tommy Gun, Chicago Typewriter och Als Smaskiga Kulsprejare (jag kan ha hittat på det sista).

Efter att ha etablerat sitt högkvarter promenerar Capone direkt över till en svartklubb som drivs av ett konkurrerande gäng som kallar sig Meat Packers. När han drar fram sitt vapen växlar spelet till ett turordningsbaserat läge i XCOM-stil.

En av Capones förmågor är en svepande attack, där han använder sitt signaturvapen för att peppra ett kulor över ett brett område. Han sänker omedelbart en Meat Packer-gangster i kulregnet. Den andra avrättar Capone brutalt.

O’Neill förklarar att Empire of Sin använder sig av dynamiska beteendemönster, och om du använder avrättningar för ofta kommer du att bli stämplad som grym. Fortsätter du kommer att klassas som en seriemördare till slut.

Läs också: Star Wars Jedi: Fallen Order – På gång

I korthet

Utvecklare

Romero Games

Utgivare

Paradox Interactive

Webb

Empire of Sin

Release

Våren 2020

Alla gängmedlemmar har dynamiska färdigheter.

Jag hajar till när dynamiska beteenden och färdigheter kommer på tal. För att ett strategispel ska ha kött på benen krävs en detaljerad simulation som tickar i bakgrunden. Empire of Sin verkar ha just en sådan. I takt med att du bygger ditt imperium så kommer du träffa på karaktärer som du kan rekrytera (utvecklarna kallar dem RTC – recruitable player characters), och tilldela dem olika roller i din organisation. Dessa personer har alla sina egna dynamiska förmågor och relationer, och kommer att reagera på de val du gör, och förstås på befordringarna du delar ut.

Livvakten

Beroende på vilka roller du ger dem så kommer de också få specifika stridsförmågor. Efter att Capone tagit över svartklubben så möter vi Maria, och gör henne till en mellanboss i vår organisation. Det här ger henne livvaktsförmågan – som innebär att så länge hon är med Capone får hon alltid agera i stridens första runda.

Simulationen avgör vad de andra gangsterbossarna i staden kommer att göra, men också vad andra fraktioner, som FBI, tar sig för. Statliga agenter kommer att försöka infiltrera ditt gäng för att sätta dit dig, och rivaliserande gäng gör allt för att sätta käppar i dina kriminella hjul. Andra gäng kan också försöka skicka polisen på dig. Faktum är att polisen till och med kan dyka upp mitt i strider, tack vare sättet simulationen fortsätter att snurra i det dolda även under striderna.

I takt med att du spelar kommer ditt förbudstidsimperium att växa, med svartklubbar, bryggerier, bordeller, fackförbund och utpressningsverksamhet. Du kan också alliera dig med rivaliserande fraktioner.

Romero Games utlovar dlc-expansioner samt fullt stöd för moddar. Jag trodde att Empire of Sin skulle visa sig vara en lättviktig historia, men känner mig nu hoppfull om att det kommer bli ett tungt strategispel. Förhoppningsvis kan spelet bjuda på dynamiska överraskningar genom en djup simulation av 1920-talets skitiga gangstervärld i Chicago.

Phil Savage

Läs också: Knights and Bikes – På gång

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar