facebook_pixel
Blizzard kommenterar köbildningen i World of Warcraft Classic

Blizzard kommenterar köbildningen i World of Warcraft Classic

World of Warcraft Classic öppnade portarna i måndags, och med ens blev alla gamla problem nya igen. Det mest påtagliga fenomenet har varit köerna till servarna, som mången World of Warcraft-veteran säkert känner igen, vilket lett till kritik av spelarna mot upphovsmännen hos Blizzard.

På det officiella forumet uttryckte användaren Geratbobbo sin besvikelse angående de långa köerna, och undrade stilla varför man bara inte har extra servrar för att hantera det extra stora spelarantalet just nu, varpå Ion Hazzikostas, game director för World of Warcraft, levererade följande förklaring.

– Från början av planeringsfasen inför den här lanseringen försökte vi prioritera det långsiktiga välmåendet för våra communityn, samtidigt som vi lämnade utrymme för att snabbt lägga till nya servar under de inledande timmarna om vi underskattade trafiken.

– Men om vi skulle ha inlett med för många servrar skulle vi få mycket större problem att lösa om några veckor eller månader. Emedan vi har verktyg som gratis karaktärs-överflyttningar på plats som långsiktiga lösningar för underbefolkade servrar, så skulle allt med den processen vara oerhört disruptivt för servrarnas communityn, så det är något vi vill undvika så länge som möjligt.

Samtidigt, som ett resultat av den här överbefolkningen (även fast Blizzard har lagt till 20 nya servrar sedan lanseringen), har köbildning också uppstått inuti själva spelet, då spelare tålmodigt tvingas vänta på sin tur att besegra monster som ingår i särskilt populära quests. Jag vet inte med er, men i egenskap av någon som inte spelar World of Warcraft Classic (ännu) så anser jag bara att in-game-köerna är en mysig påminnelse om hur det var när de massiva onlinerollspelen fortfarande var nya, spännande och extremt sociala.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar