facebook_pixel
Activision Blizzard närmar sig traditionell e-sportliga – i samarbete med Svennecasinos

Activision Blizzard närmar sig traditionell e-sportliga – i samarbete med Svennecasinos

Activision Blizzard närmar sig traditionell liga för e-sport

Genom sin ytterst framgångsrika franchise Overwatch har Activision Blizzard nått 40 miljoner spelare. Nu är siktet inställt på nästa steg där man vill skapa en liga för e-sport som följer de traditionella sporternas uppbyggnad med hemma- och bortamatcher mycket närmare.

Replikering av succé når nya följare

E-sport har fullkomligt exploderat på tävlingsscenen och för varje dag som går växer acceptansen, även bland de som aldrig förstått fascinationen med att ladda en virtuell värld där verkligheten är animerad. Ett av de största bevisen på att denna nya värld är här för att stanna är dels prissummorna som delas ut i olika turneringar (exempelvis 25 miljoner dollar bara i Dota 2 under 2018), men även hur spelbolagen satsar på e-sport i sportbok där man i allt större utsträckning kan betta på olika event.

För mången sportfanatiker som följer fotboll, ishockey eller annan idrott slaviskt har e-sport inte riktigt uppfyllt kriterierna för ”riktig” idrott, och där existerar tveklöst en del smärre trösklar att överbrygga eller farthinder att plana ut. Med Activision Blizzards satsning kan ett helt nytt kapitel skrivas där många som aldrig tidigare haft tanken att se e-sport plötsligt blir hängivna följare. Vi har sett det tidigare med poker; hur spelet i mångas ögon gick från att vara ett tidsfördriv, till att betraktas som en seriös sport efter stor exponering online och via andra kanaler.

Hemmamatcher för varje lag under 2020

De står bakom e-sporten vet att nyckeln till ett växande intresse för e-sport ligger i att närma sig “riktig” idrott – igenkänning är en viktig faktor för att nå en större publik. Förra året lanserade spelutvecklaren Activision Blizzard sin Overwatch-liga, en tävlingsarena inom e-sport baserat på förstapersonsskjutaren Overwatch där 2 till optimalt 12 (6 mot 6) väljer bland 30 olika karaktärer och gör upp i taktiska bataljer.

Nästa stora steg avslöjades nyligen då företaget gick ut med nyheten att varje lag nästa år kommer stå som värd för tävlingar under minst två helger. Detta påminner mycket om hur hemma- och bortamatcher spelas inom traditionella sporter, och är ännu ett steg på vägen i Activision Blizzards slutliga mål att föra e-sporten närmare den uppbyggnad och struktur som sedan länge existerar inom traditionella sportligor. I år, som del av sin Homestand Weekend series, spelades Overwatch league inför slutsålda läktare i Atlanta och Dallas. Dessa var engångshändelser, men nästa års matcher förväntas baseras på årets Homestand Weeekends och implementeras över hela ligan.

Initiativet med skapandet av formatet hemma- och bortamatcher presenterades redan i mars 2019 på South by Southwest via dåvarande liga kommissionär Nate Nanzer, som utan djupare detaljer vid tillfället förmedlade att lag skulle spela hemmamatcher med början 2020. Samtliga förra årets matcher och en majoritet av årets har spelats på Blizzard Arena i Los Angeles, där bolaget innan tillkännagivandet genomförde flera test med den nya hemmamatch-strukturen, i syfte att få en uppfattning om huruvida den skulle dra publik eller ej.

Franchisemodell ska ge fler sponsorer

Pete Vlastelica, VD för Activision Blizzard esports, förtydligar i en intervju med CNBC att en stadsbaserad franchisemodell var ett sätt att locka in många fans som inte hittat vägen till ”e-sportens ekosystem ännu”. Vlastelica förklarade att företaget önskade erbjuda varumärken och bolag via en mer bekant modell, som är enklare att nå ut med, inte olikt NBA, NFL eller NHL där enskilda investerare med hjälp av sponsorer köper in sig i en liga med rätten att etablera ett lag i sin stad.

– Vår plan har till en början alltid varit att utveckla en struktur som är enkel, lätt att förstå för fans såväl som för partners, och på så vis låsa upp värde samt nya fans, förklarade han.

– Vad vi ser så långt är att det funkar.

Med lansering i ytterligare marknader hoppas företaget kopiera succéerna i Atlanta och Dallas.

– De två Homestand Weekends har verkligen förstärkt populariteten av ligorna på lokala marknader, och har verkligen visat våra fans samt partners hur det kommer se ut nästa år när vi rullar ut dessa events på en bredare basis, tillade Vlastelica.

Officiella partners till Overwatch League innefattar Intel, vilka sedan länge har sponsrat e-sport-event och dessutom ingått samarbetsavtal med e-sportrelaterade företag och -ligor, såväl som varumärken traditionellt inte associerade med det – bland dessa Coca Cola, Toyota och T-Mobile.

Stora summor för lag som vill vara med i ligan

När Activision Blizzard lanserade sin Overwatch League under 2018 hade de i princip skapat den första globala ligan inom e-sport baserad på en franchisemodell liknande den nordamerikanska för vanliga idrottslag. Flera av de första lagen köptes också av ägare till stora sportklubbar, såsom familjen Kraft, ägare av mångfaldiga vinnarna av Super Bowl, New England Patriots. Avgiften Kraft betalade för att köpa in sig i Overwatch League var hela 20 miljoner dollar.

Vid slutet av förra året hade åtta nya lag anslutit till ligan, med avgifter som rapporterades ligga mellan 35 och 60 miljoner dollar för de klubbägarna som valde att köpa in sig med lag. ESPN har rapporterat att expansionslaget baserat i Toronto köpte sin plats för 35 miljoner dollar.

Framtiden för e-sporten

Activision Blizzard har avslöjat att lag kommer delas upp i fyra geografiska grupper med början nästa säsong, då även deras stadsbaserade Call of Duty liga drar igång. Även om allt detta ser lovande ut för alla fans av e-sport, särskilt de som gärna vill se sporten växa publikt, höjs en del varningens ord. Traditionell idrott har fördelen att fokus ständigt ligger på nya stjärnor som presenteras och där sporten i sig inte förändras särskilt mycket. E-sport baseras till stor del på teknik, och uppdateras inte en titel nämnvärt tenderar majoriteten att flytta fokus till nästa nyhet.

Att bygga en liga som lever långsiktig är en stor utmaning inom e-sport. Det krävs en kombination av drastiskt nytänkande i kombination med sedan länge etablerade traditioner. E-sportmarknaden beräknas dra in 1,1 miljarder dollar 2019 enbart i annons- och reklamintäkter, en ökning på hela 27 % mot 2018. Redan 2022 förväntas siffran vara 1,8 miljarder. Activision Blizzard som även äger det populära spelet Candy Crush, är den största spelaktören i både Nordamerika och Europa. Företaget satsar hårt på e-sporten men så gör även konkurrenter som svenska G:loots som under senare tid lockat till sig allt fler investerare. Frågan är om de enorma intäkterna från investerare kommer att ge utdelning inom de närmsta åren, eller om det potentiella intresset för e-sporten överskattas. Klart är dock att pressen är hög på spelbolagen och att man kan se fram emot e-sportens fortsatta utveckling med spänning!

 

 

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar