facebook_pixel
FIA European Truck Racing Championship – Recension

FIA European Truck Racing Championship – Recension

Den säregna körupplevelsen gör FIA European Truck Racing Championship till ett racingspel utöver det vanliga.

I egenskap av recensent med racingspel som specialintresse rattar jag fler digitala formel- och sportbilar varje år än jag kan komma ihåg. 300 km/h i fjäderlätta vansinnesfordon framstår som vardagsmat, och fartblindheten sätter sig oroväckande kvickt. Så vad händer om jag tvingas sakta ner?

FIA European Truck Racing Championship kretsar, som titeln antyder, kring lastbilar. De tar sig sällan över 150 km/h och vältrar sig genom kurvorna likt gravida blåvalar, fullständigt fjärran de rappa fyrfotingar som jag vant mig vid i andra racingspel. Och det gör att min mentalitet på många sätt nollställs, och jag finner en ny typ av körglädje.

Lastbilar är som bekant klumpiga och kantiga, vilket till en början gör det svårt att ta sig helskinnad ur närgångna dueller. Bromssträckorna är också betydligt längre än jag är van vid, och det faktum att man manuellt måste kyla ner bromsarna med litervis av vatten gör att loppen känns överraskande annorlunda. AI:n är föredömligt bufflig (om än i det lättaste laget) och bjuder gärna upp till närgånget karossgnuggande som skörare fordon helt enkelt inte är byggda för.

Läs också: Recension: F1 2019

I korthet

Vad är det?

Ett racingspel med lastbilar(!).

Utvecklare

N-Racing

Utgivare

Bigben Interactive

Webb

Cirkapris

420:-

Testat på

I5 4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Kolla även in

Forza Motorsport 7

För kalla bromsar är ineffektiva, för heta ökar slitaget, så det gäller att kyla ner dem precis lagom mycket i varje kurva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fräscht banutbud

Banutbudet gör också sitt för att stärka spelets egenart; kalendern i FIA European Truck Racing Championship är fylld av banor som jag aldrig ens hört talas om tidigare, vilket gör att jag tar mig an varje tävlingshelg med storögd entusiasm, fylld av iver över att lära mig något helt nytt. En omedelbar ny favorit är Hungary Speedway, som med sin kuperade terräng och tajta layout verkligen får lastbilarna att skina, men det är även roligt att besöka betydligt mer berömda lokaler som Laguna Seca, Nürburgring och Le Mans.

Där tar dock berömmet slut. Bortom den unika körupplevelsen och de fräscha banorna väntar ett spel som produktionsmässigt känns 15 år gammalt, med tveksam grafik och ännu tveksammare presentation. Därtill pratar teampersonalen hål i huvudet på även de mest tålmodiga av förare, med konstanta upprepningar och malplacerade uppmaningar. Inte heller blir jag glad av att podiefirandet mest påminner om pinsamma skolavslutningar, där förarna är så pass genererade att de inte ens vågar ta av sig hjälmarna.

Trots allt detta kan jag ändå inte undgå att gilla FIA European Truck Racing Championship. Det är lätt för mig att bli sittande med det här spelet då varje tävlingshelg består av fyra kortare tävlingar istället för en enda lång, vilket gör att man kan fortsätta inlärningsprocessen under loppen istället för att bara harva runt under träningspass.

Det finns väldigt många väldigt mycket bättre racingspel på marknaden, men det finns bara ett som fokuserar på lastbilar. Och det är FIA European Truck Racing Championship.

Läs också: Recension: Dirt Rally 2.0

FIA European Truck Racing Championship – Recension Reviewed by - .
3.7

UTSLAG

74%
74%
Unikt och spelvärt, den hysteriskt föråldrade presentationen till trots.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar