facebook_pixel
Neo Cab – På gång

Neo Cab – På gång

Utforska förhållandet mellan mental hälsa och löneslaveri.

I Neo Cab möter vi huvudpersonen Lina på väg mot hennes nya liv i Los Ojos, Kalifornien. Staden kallas Automation City då majoriteten av arbetskraften har ersatts av AI designad av företaget Capra. Lina har aldrig varit i Los Ojos tidigare, men planerar att bli stadens enda mänskliga taxichaufför.

Neo Cab må utspela sig i en dystopisk framtid men de ämnen det tar upp är högst aktuella. Capta kan lätt ses som en motsvarighet till Google och Amazon, ständigt närvarande och hungriga efter all data de kan få grepp om. Det dröjer inte lång tid efter Linas ankomst förrän hennes bästa vän Savy försvinner, varpå Lina måste gräva djupare i Automation Citys maskineri. Detta samtidigt som hon måste försörja sig. Du tvingas därför balansera din jakt på ledtrådar med ditt jobb.

Du väljer en passagerare på kartan, möter den vid den angivna upplockningsplatsen och sedan kör du dem till deras destination. Varje natt försöker du tjäna tillräckligt samtidigt som du ser till att ditt bilbatteri är laddat, och ser till att dina kunder ger dig tillräckligt bra omdömen för att behålla jobbet. Ett av Linas mål är att visa vad en mänsklig chaufför kan erbjuda mer än bara en resa från A till B.

Läs också: Vid Crom! Läs vår Conan: Unconquered-recension!

I korthet

Utvecklare

Chance Agency

Utgivare

Fellow Traveller

Webb

Neocab

Release

2019

Ibland tenderar Lina att skapa tryckt stämning.

Taxi mycket för samtalet

– Vi vill betona värdet av mellanmänskliga möten. Genom spelet reser folk med Lina gång på gång eftersom de automatiserade alternativen inte är tillräckliga för dem. De vill ha fler konversationer, förklarar spelets creative director Patrick Ewing.

Samtidigt kan Linas förmåga att empatisera med andra ta ut sin rätt på henne. När man är fast i ett litet utrymme med en främling kan samtalen lätt bli besvärliga, och genom att välja Linas svar och hålla ett öga på hennes mentala välbefinnande balanserar man ständigt på linjen mellan att få en bra recension och att säga som man tycker. För att veta vad Lina känner kan man kolla hennes Feelgrid, ett armband som ändrar färg beroende på sinnesstämning. När Lina blir arg blir det rött, vilket signalerar att du måste göra eller säga något för att lugna ner henne, något som blir svårare ju argare hon blir.

– Vi har inspirerats av Papers, Please! när det kommer till att ge dig ett val mellan att göra det som krävs för att vara framgångsrik i ditt jobb och saker du är villig att uppoffra för att det känns rätt, berättar Ewing. Detta kan inkludera småsaker som att välja att undvika parkeringsböter genom att strunta i att möta en passagerare på en viss plats, till att hjälpa en ung kvinna fly från sitt hem trots att hennes mamma har hand om Neo Cab-kontot hon använt för att boka dig.

Chance Agency fokuserar också kritiskt på automatisering. Spelet igenom kommer du stöta på lika många som argumenterar mot de självkörande bilarna som för.

– Bilar är farliga och jag tror att automatisering en dag kommer minska deras dödlighet, säger Ewing.

– Förarlösa bilar, kärnan i alla händelser i Neo Cab, kommer ersätta ett stort antal förare inom de närmaste 5–15 åren. Det kommer att hända inom en nära framtid och cyberpunk porträtterar det vi är på väg mot. Det är inte en neonfärgad fantasi, utan en varnande allegori.

Ewing medger att det finns flera vinklar på ”gig-ekonomin. ”

– Jag använder de här tjänsterna själv och har vänner som arbetar för dem. Formella intervjuer och informella samtal är ryggraden i min research. Som sagt, man måste titta på vilka förhållanden dessa människor arbetar under. Vi vill erbjuda hopp.

– Linas arbete må vara undervärderat, men hon kan fortfarande njuta av det, vara bra på det, och göra en skillnad för andra människor.

Läs också: Watch Dogs Legion utspelas i London – presenteras på E3!

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar