facebook_pixel
Kolla in den stora gameplay-premiären för Star Wars Jedi: Fallen Order

Kolla in den stora gameplay-premiären för Star Wars Jedi: Fallen Order

Precis som utlovat begick Star Wars Jedi: Fallen Order stor gameplay-premiär under Electronic Arts EA Play-presentation i helgen (du kan se den fullständiga arkiverade livestreamen här, och Star Wars Jedi: Fallen Order är det allra första segmentet). Det framstår som rejält lovande!

Demon, som du kan se i klippet här nedan, består av en 14 minuter lång sekvens där spelaren försöker rädda ett gäng wookier från fångenskap. Respawns Vince Zampella och Stig Asmussen poängterar att vi ser en “riktigt skicklig spelare” i aktion, och att alla häftiga moves är “fritt formade” utan alltför förutbestämda animationer.

Demon framstår som linjär (inte minst eftersom det även finns en del klättringssekvenser i Uncharted-stil) men enligt en förhandstitt av Game Informer är spelet djupt inspirerat av storheter som Metroid Prime och Dark Souls-utvecklarna From Softwares samlade katalog. Detta synliggörs bland annat av uppgraderingsstrukturen från Metroid Prime, även om Stig Asmussen säger att “spelet inte exakt är ett metroidvania”.

Vidare noterar Game Informer även att hälsosystemet fungerar som de klassiska estus-flaskorna från Dark Souls, vars antal du kan utöka under äventyrets gång, och fylla på genom att vila vid sparpunkter.

Slutligen så bjuder striderna mot närstridsfokuserade fiender på ett system som påminner väldigt mycket om From Softwares nyaste titel Sekiro: Shadows Die Twice, eftersom banemännen har en blockmätare som kan krossas med hjälp av flitiga attacker, vilket ger spelaren möjligheten att utföra en extra förödande attack. Väldigt, väldigt mycket som Sekiros posture-system, och inte mig emot eftersom jag anser det vara fullständigt briljant.

Star Wars Jedi: Fallen Order släpps den 15 november. Här är gameplaydemon.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar