F1 2019 – Recension

F1 2019 – Recension

F1 2019 tar försiktiga men betydelsefulla kliv in i historieberättarland.

Våren 2003 släpptes Toca Race Driver, ett spel som numera är värt att minnas för en enda sak – det försökte nämligen leverera en traditionell berättelse, i ett racingspel, med karaktärer som gnuggade karosser på racingbanan och stångade pannben i depån. Och det var, faktiskt, rätt häftigt.

Över 16 år senare är det just Toca Race Driver som Codemasters hämtar inspiration ifrån när de utökar sin F1-serie med juniorklassen formel 2, som i karriärläget används för att etablera din relation med de två fiktiva förarna Lukas Weber (stallkamrat) och Devon Butler (bitter rival). Istället för att köra en hel säsong i formel 2 får vi ett gäng regisserade scenarion, som på ett simpelt och effektivt sätt skapar grundläggande drama.

Därefter bär det vidare till formel 1, och beroende på hur du presterade i formel 2 får du olika kontraktserbjudanden. Själv vann jag hela formel 2-mästerskapet och fick därmed chansen i Ferrari (ursäkta Charles Leclerc, den riktiga generationstalangen heter Benny Holmström!) medan Weber plockades upp av Red Bull och Mercedes rekryterade Butler. Jag antar och tror att Weber och Butler hade fått mittfältsbilar istället om jag själv hade valt en sådan.

Racing med verkliga ansatser till historieberättande.

Codemasters

Codemasters

formula1game.com

580:-

Forza Motorsport 7

Lewis Hamilton högst upp på podiet. F1 2019 är nog lite för realistiskt ibland!

Fortfarande hemtamt

Därefter blir F1 2019 mer välbekant, då man inleder säsongen i Australien på traditionsenligt vis, med träningspass, kval och lopp. Mellan sessionerna får man dock uttala sig om sina rivaler, ofta specifikt om Weber och Butler, och de ställer i sin tur också upp på intervjuer som man får läsa i tidningsurklipp. Helhetsupplevelsen blir genast mer personlig, även om de regisserade scenernas frånvaro under formel 1-säsongen gör att rivaliteten blir mindre påtaglig. En idé att bygga vidare på i framtiden, definitivt, och jag skulle gärna se den blomma ut till ett fullfjädrat storyläge.

I övrigt kan man också köra enskilda event eller mästerskap med klassiska F1-bilar (man kan även köra en fullständig formel 2-säsong om man vill) eller delta i de helt nya Senna mot Prost-duellerna, där man under ett gäng scenarion rattar den ena legendarens bil medan man försöker besegra den andra. En kul grej att lägga några timmar på, men inte mer än så.

Som helhet är F1 2019 ännu ett försiktigt steg framåt för serien, även om jag personligen börjar ha svårt för att alltid avverka alla lopp i samma ordning i karriärläget (främst en arbetsskada, antar jag) och därför skulle uppskatta om man skulle få vaska om dem en smula i nästa års upplaga. Men det är petitesser i sammanhanget – trots att jag själv inte längre blir särskilt uppspelt av den här serien så är det ända frågan om en ren kvalitetsprodukt där de vassaste kanterna sakta men säkert har slipats ner. Det räcker så.

F1 2019 – Recension Reviewed by - .
4.05

81%