facebook_pixel
Dark Souls-skaparen förklarar sin världsbild: “världen är fördärvad och inte snäll mot oss”

Dark Souls-skaparen förklarar sin världsbild: “världen är fördärvad och inte snäll mot oss”

From Software har holkat ur en egen identitet med sina oförlåtande och mörka actionspel i Dark Souls-serien, Bloodborne, samt nu senast Sekiro: Shadows Die Twice (vår recension). Men hur kommer det sig egentligen att deras spel är så brutala?

Souls-spelens skapare Hidetaka Miyazaki har diskuterat exakt det i en intervju med IGN. Det verkar nämligen som att Miyazaki har en, ska vi säga, dyster syn på omvärlden.

– Personligen känns en värld som är glad och ljus inte realistisk för mig. Det må låta som att jag har ett trauma eller något, men jag tror att världens generellt är fördärvad och inte är snäll mot oss. Det är bara så jag ser det.

Det… Ja, alltså… Är allt okej, Hidetaka? Kan vi göra något för dig?

Nästan som för att intyga att Miyazaki inte bara ser ond bråd död överallt påpekar han att “ljus ser vackrare ut i mörkret”, något som han anammar i företagets spel. “En juvel är inte värdefull om du redan har en säck full med dem.”

Samtidigt passade Miyazaki på att diskutera George R.R. Martins inblandning i Froms kommande Elden Ring. Spelet, som teasats redan i Sekiro innan det annonserades under E3, kommer att ha bakgrundshistoria skriven av Martin, men han kommer inte att ligga bakom själva spelets handling. Miyazaki hävdar att Martin inte var lämpad att skriva med de restriktioner som krävs för att skriva för ett spel, och att han därför fokuserar på spelvärlden och den mer övergripande mytologin.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar