Yakuza Kiwami 2 – Recension

Yakuza Kiwami 2 – Recension

Ny spelmotor och slipat historieberättande får Yakuza Kiwami 2 att kännas modernt, det över tio år gamla källmaterialet till trots.

Det är de minsta detaljerna som visar sig vara de allra mest betydelsefulla. Strukturellt är Yakuza Kiwami 2 fortfarande väldigt Yakuza (inte undra på eftersom det är en remake av tvåan) men den nya spelmotorn påverkar varje sekund, om än oftast inte på särskilt märkvärdiga sätt.

Ett exempel: Kazuma Kiryu kan numera valsa rakt in i affärer och restauranger, helt sömlöst. Därtill är betydligt fler objekt interaktiva, vilket gör att Kiryu gärna snubblar sig fram om man försöker pressa sig igenom gränder med mycket bråte. Den här interaktiviteten sträcker sig också till slagsmålen, där fienderna numera kan trasdockeslungas in i elektroniska skyltar och annat skoj. De olika stridsstilarna från tidigare spel har dock skrotats till förmån för rakare progression, men i gengäld får vi ett festligt matsmältningssystem som låter dig inkassera snabba erfarenhetspoäng genom att besöka de lokala restaurangerna.

Kontentan är att Kamurocho (och Sotenbori från Yakuza 0) känns mer levande än någonsin tidigare. Gatorna är fortfarande välbekanta (Yakuza Kiwami 2 utspelas bara ett år efter händelserna i Yakuza Kiwami) men sinnesnärvaron är en helt annan, en känsla som förmodligen förstärks av nya grafiska effekter (som tyvärr gör att spelet inte flyter lika klanderfritt som föregångarna, men det är inget större problem).

En remake med extra “re” och “make”.

Sega

Sega

yakuza.sega.com/kiwami2/

320:-

Yakuza 0

“Någonsin undrat över hur undersidan av en yakuzas sko ser ut? WELL BAM THERE IT IS!”.

Pånyttfött

Kanske är detta anledningen till att äventyret också känns väldigt fräscht. Jag spelade faktiskt igenom Yakuza 2 på Playstation 2 när det begav sig för över tio år sedan, men allting i Yakuza Kiwami 2 känns ändå nytt, till den grad att jag börjar undra om man bara behållit handlingen och karaktärernas bredare drag. Humorn och gravallvaret blandas på det där mästerliga sättet som vi blivit vana vid i seriens senare delar, och det stundtals stela berättandet från Yakuza Kiwami lyser med dess totala frånvaro.

Här finns också fullständigt nyskrivet material, däribland ett överraskande roligt och djupt sidospår där fanfavoriten Goro Majima (som även har en egen tredelad minikampanj) driver ett byggnadsföretag, där man måste mota tillbaka sabotagesugna rivaler via ett tower defense-doftande upplägg med hjälteenheter. Även det uppskattade kabaré-minispelet från Yakuza 0 återkommer, och bägge spellägena bjuder på egna berättelser som låter dig värva forna konkurrenter till din sida i sann battle manga-stil.

Yakuza Kiwami 2 är således ännu en triumf av Sega, och det ska bli intressant att se vad som händer härnäst. Yakuza 3 fick nämligen aldrig en remake och släpptes till Playstation 3, så om man vill fortsätta den pågående pc-följetongen har man sannolikt en teknisk utmaning framför sig. Men hittills har det ju gått riktigt bra, eller hur?

Yakuza Kiwami 2 – Recension Reviewed by - .
4.4

88%