Rage 2 – Recension

Rage 2 – Recension

En värld full av död

När du väl utforskat den första staden och låst upp det fösta färdighetsträdet, så är det dags att börja rensa upp i det inte alls så öde landet utanför. Och det är lättare sagt än gjort. Inte för att spelet är så värst svårt (snarare tvärtom, skruva upp till minst hard för att få lite tuggmotstånd), utan för att det finns så jävla många banditnästen, ruiner och annat skrot att utforska.

Och, förstås, väldigt många skurkar att skjuta väldigt många kulor i. Och det är här Rage 2 skiner som starkast – passande nog. Striderna är snabba, rörliga och… köttiga. Ljudet när man får en riktig fullträff i skallen på en fiende är smaskigt värre. Vapnen har en skön tyngd och fiender flyger, exploderar och brinner upp till höger och vänster när du får upp farten ordentligt.

Mycket handlar om just fart, nämligen. Det här är inte ett spel där du ska sitta och trycka som en fegis bakom skydd. Det gäller att vara aggressiv och rörlig och snabbt sänka motståndarna innan de blir för många och nöter ner din hälsa på en svinblink.

För att döda många skurkar behövs förstås vapen. Dessa hittar man i de så kallade arkerna (bunkrar med avancerad teknologi i), så det första man bör göra är att leta rätt på alla man kan hitta i närheten. Rent teoretiskt kan du klara spelet utan att låsa upp ens i närheten av alla vapen och färdigheter, men det blir ju inte lika roligt då. De två mest användbara vapnen får du däremot tidigt. Automatgeväret har du från början, och hagelgeväret kan du hitta nästan direkt. Egentligen räcker de två för att du ska ta dig till slutet – för de är så fantastiskt kraftfulla och sköna att använda. Alla andra vapen efter det är mest bonusar som är kul att leka med som variation. En annan favorit är revolvern som skjuter ut napalm, som du sedan antänder genom att knäppa med fingrarna som om du vore Thanos.

Dubbel glädje

För att krydda striderna ytterligare så kan du även låsa upp specialförmågor. Även dessa finner du i arker runt om i världen. Dessa inbegriper allt från det fullständigt oumbärliga dubbelhoppet, till förmågan att drämma näven i backen så hårt att fienderna runt dig flyger som vantar.

Jag kan inte nog understryka hur stor skillnad dubbelhoppet gör för spelet. Att kunna kasta sig upp på ett tak, för att sedan rusa och glida längs marken och blåsa bort fiender som stod och pricksköt efter dig – det är riktigt tillfredsställande. Resten av specialförmågorna kan man överleva utan, men dubbelhopp är dubbel glädje. Det vet alla.

Lustigt nog är du inte alls lika snabb eller smidig när du sitter i ett fordon, som du är till forts. Bilfysiken känns inte riktigt hundra, och särskilt de snabbare motorcyklarna tenderar att bara studsa runt som löv i vinden vid minsta lilla gupp i vägen.

I Avalanches Mad Max var problemet snarare det omvända. Max var trög till fots men att köra bil var grymt. Rage 2 får inte till samma känsla i sina fordon. Konvojerna, som var en höjdpunkt i Mad Max är betydligt stelare att ta sig an här. Fordonsstriderna funkar som en passabel distraktion mellan de mer intensiva och följsamma bataljerna till fots, men inte mycket mer än så.

Rage 2 flyter väldigt fint med det mesta på max (i alla fall för mig), men det har en del opolerade kanter här och var. Från harmlösa grafikbuggar, till fysik som ballar ur och kastar iväg dig, fiender och fordon på oväntade sätt. Ibland kan viktiga karaktärer vägra prata med dig, och den ganska så påträngande stridsmusiken kan hänga upp sig ibland och fortsätta även långt efter att alla fiender dött. Men jag har inte stött på några spelförstörande buggar som inte går att lösa genom att lämna området och komma tillbaka igen, eller ladda in senaste sparfilen.

Det är knappast ett perfekt spel, men i stridens hetta – när du hoppar, glider, bankar och skjuter dig igenom en smärre mutantarmé – är det väldigt lätt att ha överseende med en och annan skavank. Säga vad man vill om Rage 2, men det gjorde mig aldrig förbannad. Det sopiga slutet var ytterst nära att locka fram ilskan i mig, men jag botade det genom att skjuta några fler banditer i deras korkade ansikten.

Känslospel

Tänk om man gjorde spinoffs på Rage, fast med andra känslor.

Glädje