facebook_pixel
CD Projekt Red lovar att göra crunchen för Cyberpunk 2077 “mer human”

CD Projekt Red lovar att göra crunchen för Cyberpunk 2077 “mer human”

Vi har fortfarande inte spikat releasedatum för Cyberpunk 2077 (vår förhandstitt) men CD Projekt Red har uppenbarligen börjat tänka på hur de ska hantera den sista perioden i utvecklingsfasen. Efter att ha crunchen i upptakten till The Witcher 3s släpp kritiserats av flera anställda lovar studion att bättra sig.

I en intervju med Kotaku diskuterar Marcin Iwiński, en av studions grundare, hur de ämnar att göra Cyberpunks crunch mindre extrem. Han hävdar också att företaget anammat en ny icke-obligatorisk policy kring crunchandet.

– Vi har kommunicerat tydligt med folk att det självklart kommer finnas perioder när vi måste jobba hårdare – E3 2018-demon är ett bra exempel – men vi vill göra det mer humant och behandla folk med respekt. Om de behöver ta ledigt kan de göra det utan att någon kommer se ner på dem.

Det här uttalande kommer i en tid då begreppet crunch är under lupp i branschen. Många historier om hård crunch har uppdagats speciellt det senaste året från studior som NetherRealm, Telltale Games, och givetvis Rockstar. Man kan också anmärka på att Iwiński inte pratar om att helt sluta med crunch, utan snarare gör mer vaga löften som känns rätt minimala i det stora hela.

Som våra internationella kollegor påpekar behöver det här inte betyda särskilt mycket i praktiken, men CD Projekt öppnar åtminstone upp för att hållas till svars i framtiden. Förhoppningsvis behöver inte Cyberpunk 2077 byggas på brytna ryggar, vilket vi lär få se efter att spelet släpps. När det nu blir.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar