facebook_pixel
World War Z – Recension

World War Z – Recension

World War Z är okej. Det är okej. Det är helt okej. Okej? Okej.

Trots att det gått nästan tio år sedan Left 4 Dead-serien gick i graven tycks dess inflytande inte upphöra. Under decenniet som gått har dussintals coop-shooters med zombietema passerat revy varav samtliga hämtat inspiration från Valves spel, men kanske har inget gjort det tydligare än World War Z.

World War Z är en coop-shooter för fyra spelare. Spelet bjuder på fyra kampanjer som utspelar sig i urbana miljöer översvämmade av zombies där spelarna måste samarbeta för att överleva. Vanligt zombieslaktande bryts stundtals upp av specialzombier, bland annat en som utsöndrar dödlig gas, och en som lockar till sig fler fiender. Emellanåt måste överlevarna också hålla tillbaka en stor hord zombier i ett visst antal minuter innan de kan fortsätta.

Att jag direkt jämför World War Z med Valves klassiker känns kanske en smula krasst. Det vore dock oärligt att göra något annat eftersom det så ohämmat plockar russinen ur Left 4 Deads zombiekaka. Detta behöver inte nödvändigtvis vara ett problem om det som erbjuds är underhållande, vilket World War Z också är. Förvisso krävs sällan mer avancerade strategier än ”stå nära varandra och ha medkits redo” för att överleva, men att slakta tusentals odöda är precis lagom tillfredsställande för att hålla intresset uppe.

När man dock klarat sista episoden av sista kampanjen finns det få anledningar att återvända. Alla erbjuder samma repetetiva uppdragsdesign där linjära korridorer bryts upp av utfyllnadsuppdrag, följt av några minuters horde mode när en zombiesvärm attackerar. Till skillnad från Left 4 Dead som subtilt ändrade kampanjerna varje gång är de i World War Z betydligt mer statiska.

Läs också: The Walking Dead: The Final Season – Recension

I korthet:

Vad är det?

Zombie-shooter för fyra spelare löst baserat på en film (som var löööst baserad på en bok).

Utvecklare

Saber Interactive

Utgivare

Focus Home Interactive

Webb

https://wwzgame.com/en/

Cirkapris

389:-

Pegi

18

Testat på

Intel Core i7-3770K, Sapphire Radeon RX 580 8GB, 16 GB RAM

Kolla även in

Left 4 Dead 2

Bild från World War Z.
Var är Brad Pitt när man behöver honom?

Just svärmen är en av spelets få nyheter, och den som sett Brad Pitt-rullen med samma namn vet exakt vad som väntar. Zombier i tusental väller in som en tsunami och bygger olevande staplar för att ta sig fram till spelarna. Den visuella effekten är imponerande och spelet gör ett hästjobb för att hantera så många fiender på samma gång. Efter att man sett det ett halvt dussin gånger slutar det dock imponera eller skrämma.

Utöver kampanjerna erbjuda flera multiplayer-lägen, som inkluderar zombie-versioner av klassiker som domination och deathmatch. Precis som med kampanjerna är dessa kompetenta men lättviktiga. Adderingen av zombies är en frisk fläkt men det tillför väldigt lite nytt i praktiken. Inte ens uppgraderingssystemet är någon vidare morot då de olika klasserna känns så likartade att de inte märkbart förändrar spelkänslan eller vilka strategier man kan utnyttja.

Trots att World War Z skryter med välgjorda miljöer och imponerande prestanda verkar ytterst lite arbete spenderats på att bygga vidare på de idéer som hämtats från andra spel. Att låna friskt är inte ett problem i sig, men att man inte lyckas förbättra eller ens matcha en tio år gammal serie är beklämmande.

Läs också: Battle royale-läget i Call of Duty: Black Ops 4 kommer ha zombier

World War Z – Recension Reviewed by - .
3.25

UTSLAG

65%
65%
Välgjort och stundtals underhållande men så i grunden idéfattigt att det känns poänglöst.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar