facebook_pixel
Rapport: Dragon Age 4 blir ett “live service”-spel, bygger på kodbasen från Anthem

Rapport: Dragon Age 4 blir ett “live service”-spel, bygger på kodbasen från Anthem

Förra veckan slog Kotakus rapport om den problemtyngda lootskjutaren Anthem ner som en brandbomb i spelvärlden, varpå Bioware kritiserade Kotakus villighet att hänga ut enskilda personer för allmänt häckleri (en sanning med modifikation har det visat sig, om man faktiskt tar sig tid att läsa rapporten).

Nu är Jason Schreier hos Kotaku tillbaka med ytterligare insikter från den en gång i tiden så ofelbara rollspelsfabriken. Den här gången ligger fokus på Dragon Age 4, som utannonserades med en intetsägande teaser i slutet av fjolåret, och vi får bland annat reda på att det ursprungliga Dragon Age 4, kodnamn “Joplin”, planerades bli ett spel om “val och konsekvenser”, med en mindre spelvärld än Dragon Age: Inquistion, men en betydligt djupare och mer reaktiv sådan.

“Joplin” skrotades dock 2017, och kort därpå lämnade Dragon Age-seriens frontman Mike Laidlaw Bioware till förmån för Ubisoft. Detta eftersom det nya Dragon Age 4, kodnamn “Morrison”, har designats för att passa bättre ihop med Electronic Arts “live service”-mandat, det vill säga spel som ska vara lätta att monetärisera och bygga ut med nytt innehåll. “Morrison” kasserade också verktygen och pipelinen som Bioware hade använt för Dragon Age: Inquisition, till förmån för Anthems kodbas.

Det bör dock påpekas att allt det här ska tas med en nypa salt, eftersom Dragon Age 4 fortsättningsvis befinner sig i ett tidigt skede av utvecklingen. Processen verkar dock bära oroväckande stora likheter med rapporter från utvecklingen av både Anthem och Mass Effect: Andromeda, två spel som till största delen kom till först under slutskedet av utvecklingen, och innan dess saknade tydliga visioner.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar