Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy – Recension

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy är omöjligt att lägga ifrån sig.

Phoenix Wright är skyldig. Skyldig till att vara en av tidernas bladvändare (trots att det inte är en bok). Skyldig till att ha stulit över 100 timmar av mitt liv. Skyldig till att vara hysteriskt roligt och sylvasst intelligent på en och samma gång. Visuella romaner blir inte mer uppslukande än så här.

Där kanske vi har första och enda stötestenen. Phoenix Wright-trilogin tillhör visual novel-genren, och vet du med dig att du måste ha speliga spel kanske du får söka dig annorstädes. Din förlust.

För även om Phoenix Wright-spelen tvingar dig att läsa mängder med text tvingar de dig också att tänka. Capcoms visuella romaner är nämligen rättegångsdramer. Du, i rollen som advokat-rookien Phoenix Wright, korsförhör misstänkta och vittnen som kommer allt närmre bristningsgränsen ju mer du pressar dem på saker i deras berättelser som inte hänger ihop, eller presenterar bevismaterial som motsäger deras utsagor.

Det är raffinerat skrivet och rafflet räfflas ytterligare då musiken stegras med dramatiken, domarens ögonbryn höjs, och åhörarna “oh:ar” och “åh:ar” åt twistarna. Varje gång Phoenix Wright tror sig ha ett “icke skyldig” i sin hand kastar åklagaren ytterligare ett blodigt bevis som stänker ner stackaren vi försvarar. Det är aldrig över förrän konfettin regnar över rättssalen.

Hysteriskt rättegångsdrama i form av tre visuella romaner.

Capcom

Capcom

ace-attorney.com

300:-

Intel Core i7-7700, Gefore GTX 1080, 16 GB RAM

Aviary Attorney, 80 %

Kanske för att … det är så?

Phoenix Wright-trilogin består alltså av tre spel, som ursprungligen släpptes till bärbara Nintendoformat under 00-talet. Visuellt sett ser de tre pc-pimpade titlarna exakt likadana ut, med stora uttrycksfulla mangafigurer, och själva spelandet utvecklas ringa under trilogins gång. “Psyche-lock” blir visserligen en del i det andra spelet, Justice For All, och består av en serie mentala hänglås som vaktar en individs hemligheter. Du kan bara låsa upp dem genom att luska fram rätt ledtrådar.

I stort sett kan man koka ner Phoenix Wright till två saker: nämnda rättegångsförhandlingar samt förberedande undersökningar av brottsplatser och förhör av mer eller mindre samarbetsvilliga vittnen. (Som kan visa sig vara skyldiga – OH HERREGUD!) Det delar en del dna med peka och klicka-spel då du kommer framåt genom att para bevismaterial med rätt personer, men tempot är överlag mycket rappare. Det är en fördel då god litteratur mår gott av ett skönt flyt i berättelsen.

I första spelet är Phoenix Wright verkligen en noob men tack vare god uppbackning av Fey-systrarna (mentorn Mia, rookie-mediumet Maya) tar han sig igenom de fem prövningarna. Ytterligare fyra väntar i uppföljaren och slutligen fem i finalen, Trials and Tribulations. Allt tuffare åklagare står i din väg och du kastas från cirkusdråp till tempelmord och fall kretsande kring tv-stjärnor. Även om varje fall står på egna ben finns det alltid en röd tråd som ringlar sig genom spelen.

På slutet av respektive berättelse (särskilt den sista) är det så gripande och spännande att det är svårt att sitta still. Men även om tårarna bränner bakom ögonlocken måste du hålla känslorna i schack för att få de sista svaren. Var bara beredd på att plocka upp hakan från golvet både en och tjugo gånger.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy – Recension Reviewed by - .
4.55

91%
91%
En magnifik trilogi rättegångsdramer som är lika dråplig och dramatisk som den är intelligent.

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.