facebook_pixel
Monster Sanctuary – På gång

Monster Sanctuary – På gång

Ett äventyr om monstren vi har inom oss, och om dem vi tvingar att slåss till döden för vårt nöjes skull.

Efter att ha spelat beta-versionen av Monster Sanctuary i en handfull timmar är jag fortfarande osäker på vad spelet vill vara. På ytan är det ett försök att mixa Pokémon-inspirerat monstersamlande med metroidvania-aktigt plattformsutforskande, men vad finns egentligen därunder?

Ännu finns ytterst lite story i Monster Sanctuary och det är svårt att gissa hur mycket den slutgiltiga versionen kommer innehålla, men ramverket cirkulerar kring en akademi så du kan även checka av Harry Potter från spelets inspirationskällor. I början väljer du en av fyra andedjur – jag valde vargen – och sedan inleder ni tillsammans din resa mot att bli allra bäst och bygga upp ett lag.

Efter att du fått ditt första monster måste du genomföra en serie prövningar samtidigt som du börjar bygga ditt monstergäng. Dessa får du genom att helt sonika döda vilda monster och sno deras ägg – så vem är det egentligen som är det riktiga monstret, va?

När du väl stöter på en grupp monster i det vilda går spelet in i en turordningsbaserad strid. Du väljer här tre av dina monster och det gäller att matcha deras styrkor och svagheter mot dina fienders. Du måste också tänka på combo-systemet, där ju fler träffar du får under en omgång, desto högre blir nästkommande attacker. I praktiken innebär det att du låter dina svagare monster attackera först för att bygga upp combo-mätaren. Det tillför därför inte mycket mer än att få striderna att verka mer komplexa än de faktiskt är.

Läs också: Se debuttrailern till Hollow Knight: Silksong

I korthet

Utvecklare

Moi Rai Games

Utgivare

Team 17

Webb

https://monster-sanctuary.com/

Release

Early access 2019

Bild från Monster Sanctuary.
Blodsport är bara acceptabelt om alla deltagare är superdupergulliga.

Jag är monstret

Faktum är att jag bara efter någon timme redan har ett dussin monster i flera kategorier. Mina tre första är vid det här laget dessutom så starka att jag sällan överväger att byta in någon annan. Jag är dessutom så nedtyngd av utrustning och föremål att inte ens bossmonstren är en minsta utmaning. Fighterna är aldrig prövande utan bara tidskrävande.

Där Monster Sanctuary främst måste förbättras är alltså balansen. Om man kan ha ett starkt, pålitligt team redan innan man nått första bossen försvinner känslan av att man slåss mot alla odds med sitt alltmer sammansvetsade gäng monstervänner.

Detta gör också att man känner mindre koppling till sina fighters. Detta hjälps inte av de helt enkelt är rätt generiska. De flesta är variationer på vanliga djur eller andra spel-klyschor som studsande gelé-blobbar, vandrande svampar och levande växter, så det finns lite anledning att knyta an till dem.

Jag har medvetet försökt undvika direkta jämförelser med Pokémon, men faktum kvarstår att vi lever i en värld där den serien redan existerar. Ska man jobba inom samma genre måste man därför försöka matcha dess styrkor, och det är här Monster Sanctuary faller i dagsläget. Trots att det blandar mekaniker och idéer från flera håll känns det just nu tomt. Varken utforskandet eller striderna känns särskilt inspirerade och dess värld saknar identitet.

Monster Sanctuary har ännu en lång väg att vandra innan det ens släpps i early access, och förhoppningsvis kommer flera av dessa bekymmer lösas tills dess. Det står dock inför en ordentlig uppförsbacke om det ska lyckas knyta ihop sina disparata element till en sammanhållen helhet.

Läs också: The Sinking City – På gång

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar