facebook_pixel
Halleluja! Star Wars Jedi: Fallen Order använder inte Frostbite-motorn

Halleluja! Star Wars Jedi: Fallen Order använder inte Frostbite-motorn

Imorgon lördag kommer Star Wars Jedi: Fallen Order presenteras för omvärlden, och du kommer kunna se det livesända avslöjandet via Twitch kl. 20:30 svensk tid. Vi har ändå redan fått några smaskiga detaljer, inklusive lanseringsfönstret “julhelgen 2019”, och nu har en ny pusselbit fallit på plats.

Förra veckan publicerade Jason Schreier hos Kotaku en djuplodande rapport om svårigheterna under arbetet med Biowares lootskjutare Anthem, och en del av skulden lades vid den ökänt bångstyriga Frostbite-motorns fötter. Electronic Arts kräver nämligen att motorn, som ursprungligen enbart var avsedd för Battlefield, används i alla interna projekt, med extremt få undantag. Ett av dem är Respawn Entertainment, som byggde både Titanfall 2 och Apex Legends i tungt modifierade versioner av Valves Source-motor, och nu har vi fått reda på att man återigen lyckats ducka för den allsmäktiga Frostbite-släggan!

Ovan nämnda Jason Schreier har nämligen tagit till Twitter för att meddela att han “vet” att Star Wars Jedi: Fallen Order bygger på Unreal-motorn, vilket åtminstone jag finner betryggande, även om det är lite märkligt att spelet inte bygger på Respawn Entertainments tidigare teknik. Jason Schreier säger också att han är “väldigt optimistisk” inför Star Wars Jedi: Fallen Order, och hoppas på stora försäljningsframgångar för att övertyga Electronic Arts om att inte alla spel nödvändigtvis behöver byggas i Frostbite-motorn.

Här är Jason Schreiers tweets om Star Wars Jedi: Fallen Order.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar