facebook_pixel
Divinity Fallen Heroes – På gång

Divinity Fallen Heroes – På gång

Ett strategiskt fantasyäventyr i samma värld som Divinity: Original Sin.

Sent förra året berättade Larian, den belgiska studion bakom Divinity-serien, att de efter succén med Divinity: Original Sin 2 skulle börja jobba på ”nya saker”. Nu vet vi vad en ”ny sak” är, ett turordningsbaserat strategispel med rollspelsinslag som heter Divinity: Fallen Heroes, och som tar vid efter slutet av Original Sin 2.

Fokus i Fallen Heroes är på lagbaserade strategistrider, men det kommer även behålla några av de rollspelselement som definierar Divinity-spelen. Det innebär att du kommer kunna prata med npc:er, bygga relationer med olika figurer, och göra val som formar berättelsen. Lagbaserade, taktiska strider är onekligen en överraskande ny riktning , men Larian är inga nybörjare när det gäller strategi. Vi pratade med studions grundare Swen Vincke om vad vi kan förvänta oss av Fallen Heroes.
– Vi är stora fans av strategispel. Into the Breach var ett av våra favoritspel från förra året. Under utvecklingen av Original Sin 2 diskuterade vi hur vi skulle kunna förändra striderna, men vi hade inte tid då. Så vi tänkte, varför gör vi inte bara ett strategispel? I vårt spel ville vi dock att storyn skulle definiera allt som händer i uppdragen, och allt som händer i uppdragen skulle definiera storyn. Ur detta föddes Fallen Heroes.
Fallen Heroes utspelar sig några år efter Original Sin 2. Här får vi återse Lucian the Divine, som ger dig uppgiften att arrestera halv-demonen Malady.
– Hon har stulit flera kraftfulla domedagsvapen från The Divine Order och de är rädda att hon kommer använda dem i ett vredesutbrott. Men saker är inte alltid som de verkar. förklarar Vincke. Han tillägger att det är en fristående berättelse när jag frågar om det krävs att man är bekant med serien för att spela Fallen Heroes.
– De som inte spelat Divinity kommer att kunna spela det, men vi ville verkligen fortsätta med ensemblen vi utvecklade i Original Sin 2. Vi gillar dem och det gör fansen också. Om du spelat Original Sin 2 kommer du känna dig som hemma, men om du inte gjort det kommer du introduceras till en massa intressanta karaktärer.

Läs också: Knivskarp recension av Katana Zero!

I korthet

Utvecklare

Larian Studios, Logic Artists

Utgivare

Larian Studios

Webb

Divinity: Fallen Heroes

Release

2019

Du kan inte utforska världen fritt, men det finns ändå mycket att se.

Team divinity

Larian siktar på att varje uppdrag i Fallen Heroes kommer att vara drygt 20–30 minuter långt, men strider är långt ifrån allt spelet bjuder på. Vincke berättar:
– Mellan uppdragen är du ombord Lady Vengeance där du möter både hjältarna från Original Sin 2 och flera nya karaktärer. Du pratar med dem och gör val som kommer forma vad som händer under uppdragen, och vilka uppdrag du får tillgång till. Allt du gör har betydelse. Du kan också uppgradera teknologi, låsa upp nya hjältar och köpa resurser som du använder under uppdragen. Du har flera rum där olika karaktärer kommer att dyka upp beroende på vad som händer i storyn och du kan interagera med dem genom konversationssystemet från Original Sin 2. Vissa kan till och med lämna dig om de inte håller med om dina handlingar och tillvägagångssätt. De kan också följa dig in i strid och föra med sig unika färdigheter, beroende på storyval.

Jag ber Vincke att förklara hur striderna i Fallen Heroes skiljer sig från dem i Original Sin 2.
– Förändringarna är stora nog att det kommer kännas fräscht. Å andra sidan är det bekant nog för att du lätt ska förstå hur det funkar och vilka taktiska möjligheter du har. Du måste tänka om en smula. Den största förändringen är att det nu är lagbaserat. Vi har omkring 200 färdigheter och över 30 olika enhetstyper, så det skapar många kombinationer och möjligheter på slagfältet.
Larian sticker inte under stol med att Fallen Heroes är designat att vara utmanade. Liksom i de Infinity Engine-rollspel som inspirerade Original Sin-serien behöver du fatta genomtänkta beslut angående hur du använder dina förmågor, och tänka ett steg före AI:n för att överleva varje strid.

–Du kommer ofta hamna i situationer med lite hälsa och bara ha ett par enheter kvar, så det blir lätt intensivt. Till och med jag får kämpa när jag spelar, även på normal svårighetsgrad. Blir det för svårt kan du givetvis sänka den också.

För fans av Original Sin 2 kommer chansen att tillbringa tid med Ifan, Beast, och resten av gänget vara svår att motstå, även om det inte sker i ett regelrätt rollspel. Vincke ser ut att mysa.
– Det känns riktigt bra att ha de gamla hjältarna tillbaka. Det här är ingen enorm värld du utforskar. Varje uppdrag är fristående och har specifika mål, men vi har försökt bibehålla den mångfald du förväntar dig från ett rollspel. Vi vill inte att du ska se samma sak två gånger.

Fallen Heroes kommer sannolikt inte bli lika omfattande som det gigantiska Original Sin 2, men Larian siktar på rejält med omspelningsvärde. Vägen varje spelare väljer tar dem genom spelet på olika sätt, beroende på val och den ordning de klarar uppdragen.

– För att nå slutet måste du klara 22 av 60 uppdrag, så du förstår hur mycket variation som finns, säger Vincke. Men det är mer fokuserat, med en tydligare struktur per akt. Jag tror ändå att vi bjuder på mer frihet här än vad du hittar i andra strategispel.

Dramatisk entré

Fallen Heroes är mycket mer filmiskt än Original Sin 2 var, säger Vincke som vill skapa mer dramatik i striderna. När du startar ett uppdrag kommer kameran vara i rörelse. Ett exempel är när du finner en stad under attack av en grupp som kallas The Bloodless och tvingas fatta ett beslut. Du bestämmer om du ska undsätta Lucian, eller om du ska hjälpa en grupp som fastnat i hamnen när de försökt fly. Hjälper du Lucian kommer kameran visa dig staden under belägring. Folk faller ur byggnader, explosioner överallt, karaktärer som skriker på varandra.

Ytor spelar en stor roll i Fallen Heroes strider och delar av slagfältet har olika elementegenskaper du kan använda till din fördel.
– Vi har introducerat en ny typ som heter sulphurium, förklarar Vincke. Den aktiveras av kinetisk energi och orsakar en explosion med tillhörande chockvåg. Så om du skjuter ett armborst när du står på det kan du göra ett rakethopp. Om du tajmar det rätt kan du sedan hoppa över flera olika ytor. Om en fiende är i närheten kommer de knuffas tillbaka när du tar avstamp. Det är riktigt coolt.

Ytorna kan självfallet också vara till din nackdel, som Vincke själv fick uppleva.
– Igår kväll när jag spelade använde jag Phoenix Dive för att ta mig upp på ett tak där en fiende satt med ett muskedunder. Jag planerade att döda honom med ett skott, men det var hans tur och han sköt ner mig från taket. Jag landade på sulphurium som hade läckt ur en tunna och slungades iväg. När jag landade hade jag tagit dubbel skada. Det var ett medvetet drag av AI:n och det kändes fantastiskt, även om det sög då jag förlorade min enhet. Men den sortens kombinationer är precis vad du kan göra – och alla ytor från Divinity 2 är med här också. I striderna ger vi dig en mycket rikare verktygslåda. När du startar ett uppdrag är ditt viktigaste val vem som ska följa med dig. Vincke fortsätter.

– Det påverkar vilka verktyg du har till ditt förfogande. Sedan måste du också bestämma vilka förbrukningsvaror och artefakter du ska ta med dig. De här besluten gör att varje slag känns annorlunda och kan faktiskt vara avgörande för om du vinner eller inte. Detta, plus en AI som är kapabel att anpassa sig efter din stil, gör spelet väldigt oförutsägbart.
Fallen Heroes är inte vad jag förväntade mig att se från Larian, speciellt som fortsättning på den enormt populära Original Sin-serien. Det är dock upplyftande att se hur studion experimenterar med något annorlunda och samtidigt ger fansen chansen att fortsätta storyn från Original Sin 2, även om det alltså sker i en ny form. Konceptet att föra in rollspelsval och historieberättande i ett strategispel är intressant, och jag ser fram emot att ta reda på om man lyckas. Striderna från Divinity-spelen är en tacksam grund att ta avstamp ifrån, och kan absolut bli en bra utgångspunkt för ett lagbaserat strategispel.

Läs också: Årets spel 2018

 

 

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar