facebook_pixel
Bioware kritiserar rapport om Anthems problemtyngda utveckling

Bioware kritiserar rapport om Anthems problemtyngda utveckling

En maffig rapport av Kotaku om Anthems problemtyngda utvecklingsperiod har skapat svallvågor på internet. Extra fokus läggs på studions interna kultur, inklusive spänningar mellan Edmonton- och Austin-kontoren, och överdrivet stort förtroende för “sista minutens Bioware-magi”.

Alla problem, inklusive den den erkänt bångstyriga Frostbite-motorn, gjorde att fjolåret hos studion blev till “ett av de mest stressfyllda åren i Biowares historia”, och läkarordinerade “stressavbrott” blev vanliga bland de anställda.

Bioware har sedan dess valt att bemöta rapporten med egna ord. Först och främst kritiserar man Kotakus vilja att hänga ut specifika personer (“fokuset på specifika teammedlemmar och ledare var orättvist”) och man försäkrar oss också om att “hälsan och välbefinnandet hos våra teammedlemmar är något vi tar mycket allvarligt”. Därtill säger Bioware att “crunch-perioder inte var ett större samtalsämne under våra interna efterhandsdiskussioner”, samtidigt som man medger att det “alltid finns utrymme för förbättringar”.

Kotakus rapport avslöjar även en massa andra intressanta detaljer om Anthem, såsom att spelet fick ett namnbyte (från Beyond) precis innan premiärvisningen under E3 2017, och att den hyllade flygmekaniken kom till ungefär lika sent. Så sent som i början av 2018 (spelet släpptes den 22 februari i år) hade Bioware endast lyckats implementera “ett enda uppdrag”, vilket innebär att merparten av Anthem kom till under det sista året.

Allt detta framstår som lite extra illa med tanke på att tidigare rapporter hävdat att Mass Effect: Andromeda, Bioware Montreals första och enda titel, tillkom under liknande svåra förhållanden.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar