facebook_pixel
Digitaliseringens förändringar – i samarbete med Noaccountcasino

Digitaliseringens förändringar – i samarbete med Noaccountcasino

Digitalisering driver förändringar även i gaming-världen
Digitaliseringen sveper över världens olika marknader. Inte minst hos oss som är uppväxta i gamingvärlden är det en våg som påverkar oss, både direkt och indirekt.

Det är nog få världar eller gemenskaper som lever så tydligt i digitaliseringen, som just gamingvärlden. Och vi blir fler. Världens stora spelgemenskap växer hela tiden och det finns idag inget som tyder på att det ska avta, vilket också innebär att kraven på spelbolagen blir allt större. Det räcker inte längre att innovatörerna suger för länge på idéerna i väntan på någon form av perfektion. Grejerna måste lämna hjärna och händer allt snabbare och med än större kvalitet än någonsin tidigare, vilket – tyvärr – också är ett bevis på att en ung bransch som föds ur kreativitet och genialitet nu är en fullt utvecklad industri med de kommersiella krav som kommer från en mogen marknad. Underground-tiden är över.

Allt närmare konsumenterna
Avståndet mellan konsument och produkt minskar i allt snabbare takt, vilket ställer större krav på hela gamingbranschen att möta olika typer av efterfrågan på marknaden. Idag är det svårt att överleva inom spelvärlden om du inte kan ge kunderna snabb tillgång till utbudet och möjlighet att spela casino med BankID. Konsumenterna vänder sig idag till de bolag som erbjuder verktygen som underlättar användandet av produkten. Detta är ett faktum pionjärerna bakom nyetablerade noaccountcasino.com väl känner till, och har därför valt att anpassa sitt varumärke utefter den rådande utvecklingen. Nu ligger inte fokus på spel och innehåll utan än mer på tillgänglighet och användarvänlighet.

Undvik inte förändringar
E-sportens ökande popularitet är en bra statusmarkör, eftersom det är först när en rörelse etablerat sig som det blir intressant som organiserad sport. Förmågan att förutse marknadens nästa nyck eller önskemål blir alltmer central och det kommer krävas större förändringar med jämna mellanrum än att bara uppdatera klassiker som Call of Duty i en aldrig sinande flod av olika releaser. Det gäller att då och då skaka om rejält.

Digitaliseringens kärna
Och då närmar vi oss också kärnan i digitaliseringen, det vill säga att ha förmågan att snabbt ändra fokus, skaka om eller byta spår helt och hållet ifall marknaden så kräver. Det blir ju allt svårare när en bransch mognar och börjar bygga sin egen historia med hjältar som skapat klassiska spel under årens lopp. En informell Hall of Fame som bygger status i branschen, men samtidigt kan hämma de fria innovatörer som inte vill kliva upp ur sin egen underground-värld.

Affärsmodeller som inte hänger med
Det finns idag tecken på att spelvärldens affärsmodeller inte riktigt hänger med i digitaliseringen, vilket säger en del om hur snabbt det nu går och hur stora förändringar som är i rullning, då den bransch som kanske till och med startade digitaliseringen inte hinner med längre. Utan att gå in på de tekniska innovationer som driver på utvecklingen bör man också lyfta fram att digitaliseringens effekt på organisationerna. En affärsmodell bygger ju inte på tekniska innovationer. Det är själva tjänsten eller produkten, utan det varje modell byggs utifrån ett behov man tror sig se hos konsumenterna och sedan hur man hoppas på att maximera vinsten tack vare kundernas gillande.

Amöba-formade organisationer
… kallas strukturer som lätt fastnar när de väl är satta, vilket i sig hindrar att man ska kunna anpassa sig till nya behov på marknaden. Så trots att spelbranschen är sprungen ur digitaliseringen är fortfarande den svåraste uppgiften att anpassa sig och till och med driva fram kontinuerliga förändringar för att hänga med. De gamla hierarkiska organisationerna har inte en chans, däremot har spelindustrins plattare strukturer ökade möjligheter att hänga med. Från och med nu och framöver krävs dock mer av amöba-formade organisationer i ständig förändringsberedskap.

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar