Batalj – Recension

Batalj – Recension

Frågan är om någon som inte är svensk eller fransk begriper vad Batalj egentligen betyder?

Det bästa spelet är ett som är lätt att förstå och komma igång med, men som utmanar dig och bygger vidare på dina kunskaper och färdigheter så att det ständigt har något nytt att erbjuda. Ett spel som låter dig utvecklas och bli lite bättre varje gång du spelar det. Som Batalj, kanske?

Du vet kanske hur figurslagsspel fungerar. Om du är som jag har du kanske också haft en fas då du satt och målade minutiöst detaljerade stridsvagnar, eller gubbar med onödigt stora pickor och rent ut sagt löjligt gigantiska axelskydd, som flyttades runt bland hemsnickrade scenerier enligt mer eller mindre uttalade regler.

Batalj är lite så. I nuvarande skick är det bara snabbmatcher som gäller och det går extremt snabbt att komma igång. Två knapptryckningar efter uppstart så slåss jag mot en slumpvis vald främling på spelets snyggt stiliserade slagfält, där den som kontrollerar flest zoner får poäng, och först till fem vinner. Det finns tre olika sidor att välja mellan: högteknologiska skinande robotar, rostiga och gnisslande maskiner och så det organiska alternativet. Jag väljer för det mesta robotarna, som har en glänsande metall-xenomorph med sex svärdsvingande armar som hjälte.

Turordningsbaserat, småskaligt taktikmys.

Fall Damage

Fall Damage

Batalj

250:-

Intel Core i5-6600K 3,5 GHz, 16 GB RAM, GTX 1070

Slay the Spire

Enda belöningen för din ansträngning är lite andra färger här.

Din hjälte är grunden, därefter lägger du till ett antal enheter, sedan börjar matchen. Efter en kort tutorial kastar jag mig rakt ut på det djupa — här är det bara multiplayer som gäller — och får tokspö direkt. Mekaniken är riktigt smart, med en ordergivningsfas där du bestämmer vad dina snyggt detaljerade soldater ska göra samtidigt som din motståndare gör detsamma. Därefter sker allt i turordning. Ibland landar du en granatattack mitt i en hop fiender. Ibland tajmar du dina attacker fel, motståndaren flyttar sig innan actionfasen och det där förödande sniperskottet blir bara en harmlös fis. Det gäller att kunna se framåt, välja sina drag och kanske ha lite, lite tur.

Med tiden går det bättre. Det är lite svårt att hitta motståndare så här i början, och du kan bara spela onlinematcher. Men när allt klaffar är det svårt att sluta spela. Matcherna är roliga, lagom korta och den smarta turordningsmekaniken gör det ganska klurigt. Jag lär mig ständigt nya sätt att kombinera mina trupper och börjar med tiden faktiskt vinna. Som tack får jag lite nya titlar och annat pynt.

Jag har riktigt kul med Batalj ett tag, men är det här verkligen allt? Ska jag utkämpa slag efter slag mot anonyma motståndare (eller vänner, förvisso) för att få måla om mina robotar en aning? Det här är ett spel som suger in dig och sätter sig i ditt hjärta. Ett tag. Men om det ska hålla i längden krävs det lite mer faktiskt innehåll. Jag hoppas att det kommer, för det här är en liten juvel som bara behöver slipas lite till.

Batalj – Recension Reviewed by - .
3.35

67%