facebook_pixel
Barotrauma – På gång

Barotrauma – På gång

Dubbel klaustrofobi i ett väldigt lovande överlevnadsspel som utspelar sig i en rymd-ubåt.

Barotrauma tycks nästan riskera att implodera under trycket av alla idéer de entusiastiskt ambitiösa utvecklarna försöker klämma in i det visuellt ganska oansenliga spelet. I grund och botten är detta ett co-op-fokuserat överlevnadsspel om att hålla en rymd-ubåt flytande. Men i det konceptet ryms mängder med intressanta detaljer som verkligen kan komma att höja spelet en bra bit över mängden.

Det första jag reagerar på är sättet karaktärerna flaxar omkring med sina smått lealösa kroppar. Naturligtvis är detta medvetet, även om det hela började som ett försök att skapa ett mer realistiskt fysiksystem. Resultatet blev dock att karaktärsmodellerna såg förbannat roliga ut, och eftersom komiskt är kul så valde de att behålla systemet så. Inte mig emot, då det ger den ganska avskalade 2d-estetiken lite personlighet. Det ser helt enkelt väldigt rätt ut när din karaktär börjar veva som en galning med armarna när du springer på ett ilsket rymdmonster.

Fokus är på co-op, även om det går att spela igenom kampanjen ensam också. Om du väljer att spela ensam kan du ge order till övriga besättningsmän, eller helt enkelt växla mellan karaktärerna och kontrollera dem direkt. Att spela med andra verkar dock vara enormt mycket mer givande, tack vare spelets ganska avancerade mekaniker. Du måste hålla koll på ubåtens olika system, och hela tiden vara på alerten för att åtgärda eventuella katastrofer.

Läs också: A Year of Rain – på gång

I korthet

Utvecklare

Fakefish

Utgivare

Daedalic Entertainment

Webb

barotraumagame.com

Release

Våren 2019

Under den blygsamma ytan döljer sig något som har potential att bli väldigt intressant.

Dö tillsammans

Konceptet kan liknas vid en mer actionbetonad multiplayervariant av FTL, parat med friheten i Terraria, och en skvätt Subnautica. Det påminner mig också om det finurliga brädspelet Red November, där spelarna måste samarbeta för att överleva diverse katastrofer ombord på en steampunk-ubåt.

Framför allt känns det dock som om Barotrauma har god potential att muta in ett eget litet område i spelutbudet. Influenserna må vara tydliga, men överallt finns små men viktiga egna idéer och intressanta små inslag, som möjligheten att drabbas av psykos och börja se synvillor, och ett spelläge där en i besättningen är en förrädare med en egen agenda.

Spelet har sex olika klasser, alla med sina expertiser: kapten, mekaniker, säkerhetsansvarig, ingenjör, läkare och en alltiallo som kort och gott kallas assistent. Alla klasser kan göra allt, men de är olika bra på det. En ingenjör kan försöka läka sina lagkamrater, men det kan gå snett. Å andra sidan blir du bättre ju mer du gör något, så rent teoretiskt kan en ingenjör bli en okej läkare med tiden.

Kampanjen utspelar sig på en övergripande karta, där du kan åka mellan olika platser och uppdrag, ungefär som i FTL fast öppnare. Längs vägen kan du bli anfallen av små och stora monster. Bäst är att mota bort dem med kanonerna som är fästa på utbåtens utsida, för om de tar sig in blir det i regel kaos och panik. Vilket förvisso verkar vara tjusningen med spelet – att katastrofen ständigt vilar runt hörnet, och kan slå till på oväntade sätt. Du kan också ta på dig dykardräkten och ge dig ut ur ubåten för att leta skatter i gamla ruiner, vilket i sig kan leda till diverse otrevliga möten.

Apropå monster och ubåtar så följer ett avancerat men till synes lättanvänt program med, som låter dig modifiera allting i spelet. Du kan bygga egna farkoster, monster (efter att spelet släppts lär det ta cirka tio sekunder innan någon har skapat ett Cthulhu-monster och laddat upp det till Steam Workshop) och till och med skapa egna små spelmekaniska varianter. Till exempel tillåter spelets system för att dra ledningar och kopplingar dig att skapa lite vad som helst. Tänk redstone-systemet i Minecraft.

Barotrauma har enorm potential att bygga upp ett livskraftigt community, och framför allt bli ett riktigt kul och mångsidigt co-op-spel. Idéerna finns utan tvekan där, nu gäller det bara att utförandet matchar dem.

Läs också: Left 4 Dead-skaparna tillbaka med ett nytt spel – Back 4 Blood

Det är alltid trevligare att bli uppäten levande tillsammans med en god vän.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar