För exakt en månad sedan släpptes Apex Legends, det nya battle royale-spelet av Titanfall-utvecklarna Respawn Entertainment. Redan under de 72 första timmarna lyckades man skrapa ihop över 10 miljoner spelare, och denna siffra växte till hela 25 miljoner i slutet av den första veckan.
Nu har Vince Zampella hos Respawn Enteratainment rapporterat en ny milstolpe, det första månadsjubileet till ära; Apex Legends spelades av smått ofattbara 50 miljoner spelare den första månaden, vilket göra att det här spelet faktiskt växer ännu snabbare än Fortnite: Battle Royale under motsvarande tidsperiod, då Epic Games nuvarande branschledare “endast” skrapade ihop 20 miljoner spelare under de första 41 dagarna.
Det bör dock påpekas att det var först efter den första månaden som Fortnites popularitet blev påtaglig på allvar, med en ständigt uppgående kurva som håller i sig till denna dag, med 200 miljoner registrerade konton efter 427 dagar (i slutet av november i fjol).
Här är Vince Zampellas tweet om den nya milstolpen, tillsammans med branschanalytikern Daniel Ahmads jämförelser mellan Apex Legends och Fortnite: Battle Royales tillväxt (även i diagramform här intill).
Thank you to the 50 million players that have shown up in the first month since Apex Legends launched! You have all made this something special and there's much more to come! pic.twitter.com/EoDcjF5q9E
— Vince Zampella (@VinceZampella) March 4, 2019
Number of Apex Legends players after:
8 hours – 1m
1 day – 2.5m
3 days – 10m
1 week – 25m
4 weeks – 50mNumber of Fortnite BR players after:
2 weeks – 10m
6 weeks – 20m
11 weeks – 30m
16 weeks – 45m— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) March 4, 2019