Ape Out – Recension

Ape Out – Recension

Konsten att apa sig dras till sin allra blodigaste spets i det intensiva, rytmiska actionspelet Ape Out, om en apa som älskar slagverk.

På förhand kan Ape Out säkert tyckas vara en smal affär. Ett gammaldags arkadactionspel med en väldigt stilmedveten Saul Bass-estetik, och ett jazzigt soundtrack bestående enbart av slagverk. Men Ape Out bör tilltala alla som gillar en stunds intensiv arkadaction, inte bara designintresserade jazzmusiker.

Konceptet är väldigt simpelt. Du är en arg gorilla som måste fly från fyra olika platser. Jobbigt folk med vapen kommer att försöka stoppa dig, vilka du med fördel gör slarvsylta av med dina håriga knogar. Banorna är slumpgenererade, men lättnavigerade och direkta. Du tål ungefär tre träffar innan det är över, och för att skydda dig kan du grabba tag i fiender och använda dem som mänskliga sköldar.

Det är inget intrikat nytänk, eller avancerade mekaniker här – bara väldigt rättfram action. Men genomförandet är så precist, och estetiken så tilltalande, att det inte gör något alls. Tvärtom är det befriande med ett spel du bara kan köra igång utan krusiduller och spela några nivåer när andan faller på.

Ape Out är uppdelat i fyra album, i praktiken fyra scenarier, med tillhörande musik. Just ljuddesignen är en stor del av spelets fantastiska driv. Den där smattrande ljudbilden driver ständigt på dig, och ju mer kaos du sprider, desto mer intensiva blir trummorna. Cymballjudet när en fiende kastas in i väggen, och förvandlas till en blöt fläck, är oerhört tillfredsställande.

Läs även: Hypnospace Outlaw – Recension

Ett brutalt actionspel med stiliserad estetik och jazzrytmer.

Bennet Foddy, Matt Boch, Gabe Cuzzillo

Devolver Digital

devolverdigital.com/games/view/ape-out

150kr

16

Mr Shifty

Några sekunder senare var den här stackaren en blöt fläck på trottoaren.

Brännhet action

Kontrollerna är enkla att lära sig, då det enda du kan göra är att slå och greppa. Bästa sättet att hantera fiender är att banka till dem så att de flyger in i en vägg, ut genom ett fönster eller slungas rakt in i andra fiender för extra slarvsylta. Men du kan som sagt också ta tag i fiender och använda dem som skydd, eller helt enkelt kasta iväg dem på någon som är obekvämt nära att få in ett skott i din stackars apskalle.

Ganska snart lär du dig hur lång tid du har på dig innan en fiende hinner få iväg ett skott, och även om första albumet är relativt rättframt och enkelt så blir det ganska så utmanande mot slutet. Mot slutet regnar bomber från himlen, och extremt irriterande fiender med eldkastare försöker förvandla dig till en slät naken-gorilla. Visserligen kan du använda eld till din fördel också, då du kan rusa fram som ett eldklot och ge tillbaka med samma mynt om du råkar fatta eld.

Spelet är inte särskilt långt, vilket ärligt talat är en fördel. Det gör sin grej, och har vett nog att avrunda innan det börjar upprepa sig för mycket. För den som verkligen vill apa sig finns dock ett hard mode, samt ett arkadläge där du kämpar för att klara banorna innan tiden runnit ut. Omspelsvärde saknas med andra ord inte, men Ape Out fungerar som allra bäst i lagom doser av rytmiskt jazzvåld. Ibland vill man bara vara en väldigt ilsken primat, och förvandla allt motstånd till stiliserade färgexplosioner.

Det gör sig inte lika bra i stillbilder, men tro oss: Ape Out är läckert.
Ape Out – Recension Reviewed by - .
4.05