facebook_pixel
A Plague Tale: Innocence – På gång

A Plague Tale: Innocence – På gång

En liten historia i den stora döden.

I tider när postapokalyptisk fiktion är populärt i alla medier är det märkligt att genren nästan uteslutande blickar framåt. En av de värsta tänkbara katastrofer ligger ju trots allt bara några futtiga århundranden bakom oss.

Digerdöden var kanske så nära en genuin apokalyps vi kommit i västvärlden kommit. Upp till 200 miljoner dog av den pest som spreds över Europa och Asian i mitten av 1300-talet. Alltså halverades kontinentens befolkning på några årtionden. Det går knappt att uppskatta hur stor effekt den så kallade ”stora döden ” haft på världshistorien.

Det är under de första knackande dagarna av pestens tid som A Plague Tale inleds. Som spelare ser vi detta ur unga Amicias ögon. När hennes idylliska liv på den franska landsbygden förvandlas till ett helvete av smitta och död måste hon ta med sin lillebror Hugo för att undfly både smittan och människor som vill barnen illa. För pesten smittar inte bara kroppen, utan sår även frön av paranoia och blodtörst hos de som tvingas leva runt den.

I spelets tre första kapitel får jag en inblick i hur A Plague Tale kommer att ta sig an den här mycket mörka berättelsen. Spelet är främst fokuserat på stealth, där Amicia leder den mestadels hjälplöse Hugo runt faror. Amicia är en duktig jägare och med sin läderslunga kan hon distrahera vakter. Går det inte att smyga sig förbi kan hon även använda den som vapen.

Läs också: A Plague Tale: Innocence släpps den 14 maj, kolla in ny utvecklardagbok!

I korthet

Utvecklare

Asobo Studio

Utgivare

Focus Home Interactive

Webb

http://aplaguetale.com/en/

Release

15e maj

Bild från A Plague Tale: Innocence där Amicia och Hugo vilar vid en flod.
Trots att döden ligger som en unken filt över allt är omgivningarna extremt vackra

Pestens tid

Vad jag sett av systemet är en aning simpelt men effektivt. Det finns alltid en klart utstakad linjem man följer och vakternas patruller är tydliga och exakta. Något Metal Gear är det rakt inte, men spelet lyckas ändå skapa stress i stunder då man tvingas skiljas från Hugo. Om man är borta från honom för länge får han panik, så för varje sekund som går slår mitt hjärta snabbare.

Detta hjälper också att bygga relationen mellan de två. Trots att de är syskon är de främlingar. Hugo lider av en mystisk sjukdom och har därför levt hela sitt liv avskärmad från omvärlden. Tack vare fantastiska animationer och mestadels imponerande skådespeleri får man snabbt en känsla för bägge karaktärerna och deras stadigt växande omsorg för varandra.

Där A Plague Tales inledning snubblar är stunderna då det förlitar sig för mycket på klassiska spel-troper. Exempelvis introduceras ett uppgraderingssystem där man samlar crafting-material för att förbättra Amicias slunga och ryggsäck. Eftersom spelet – åtminstone till en början – är helt linjärt blir det här mest en onödig distraktion som tar mig ur världen.

Detsamma sker även i historien. Som sagt var digerdöden en av de värsta katastroferna i europeiska historia, vilket utvecklarna Asobo tycks måna om att påvisa. Detta gör de genom att illustrera pesten med rena Lovecraft-inspirerade skräckelement.

Råttorna i A Plague Tale är inte bara gnagare som omedvetet sprider smitta sin jakt på mat – de är demoniska monster direkt från helvetet. De rör sig onaturligt snabbt som en svart flod, deras ögon lyser röda i mörkret, och deras tänder lemlästar mänskligt kött på sekunder. Det är minst sagt effektivt men känns också som ett märkligt, nästan övernaturligt inslag i ett spel som verkar ha mer realistiska ambitioner. Tänk dig att James Cameron lagt till en scen där Kraken sänker Titanic och du förstår hur malplacerat det känns.

Det är inte nödvändigtvis en dödsstöt eftersom A Plague Tale verkar mest intresserat av att visa händelserna från ett barns perspektiv – spelets undertitel är trots allt Innocence. Med sin fantastiska presentation och detaljrikedom ser jag därför en hel del potential i A Plague Tale: Innocence.

Läs också: Kolla in nya storytrailern för A Plague Tale: Innocence!

Bild från A Plague Tale: Innocence där Amicia och Hugo använder en fackla för att hålla en flod råttor på avstånd.
Ljuset är din enda räddning när hungriga råttor fyller skuggorna.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar