Yakuza Kiwami – Recension

Yakuza Kiwami – Recension

Yakuza Kiwami är en fantastisk restaurering av originalspelet, men källmaterialet visar tyvärr dess ålder.

Det var bättre förr. Pengarna regnade och spriten flödade, i alla fall för japanska gangstrar under 80-talet. Nostalgin är extra påtaglig för Kazuma Kiryu eftersom han tillbringat de senaste tio åren bakom lås och bom, och möts av ett väldigt cyniskt gatuliv i Tokyo när han väl får friheten åter.

Överallt finns lurendrejare; i en gränd sitter en man på huk och väntar på att någon ska trampa sönder hans låtsaslinser, medan kringdrivande ligister rusar in i folk och utkräver pengar för påstådda personskador. Dessutom visar sig Kiryus tidigare vapendragare Nishikiyama vara som förbytt, och titulerar sig numera som en av Tojo-klanens mest blodtörstiga patriarker, med siktet inställt på den nyligen abdikerade ordförandeposten.

Yakuza Kiwami äger rum 2005, och är en remake av det allra första Yakuza-spelet från samma år. Och det märks. Till skillnad från det nyskrivna manuset i den narrativa föregångaren Yakuza 0 (släpptes i fjol till pc) bygger Yakuza Kiwami på femton år gammalt spelförfattande, som inte direkt åldrats med värdighet.

En rejäl och välmotiverad remake.

Sega

Sega

yakuza.sega.com/kiwami/

210:-

Yakuza 0

En gränd fylld med gangstrar är ingen match för Kiryu!

Dramat och politiken är inte lika indragande den här gången (även om Nishikiyamas förfall hanteras med bravur) och de vanligtvis så dråpliga sidouppdragen framstår som sansade och simpla. Lyckligtvis finns här också en hel hop nya sidoaktiviteter med tillhörande nyskrivna uppdrag, och dessa är precis lika absurda som motsvarigheterna i Yakuza 0 – personliga favoriter är det nya barninriktade digitala samlarkortspelet Mesuking med lättklädda brottarkvinnor i insektskostymer (jo, på allvar!) samt berättelsen om slot car-kommentatorn Pocket Circuit Fighter och jakten på hans efterträdare.

Den största nyheten av alla (utöver den fullständigt omgjorda grafiken och presentationen) är dock Majima Everywhere, ett system som låter galningen Goro Majima (som var spelbar i Yakuza 0) attackera dig var som helst, när som helst. Detta har förvisso sin charm – speciellt i början av spelet, när Majima för första gången dyker upp ur kloaker och bakom kassan i närbutikerna – men blir snart enformigt, även om de mer skriptade konfrontationerna (som avslutar varje fas) alltid ger mig ett leende på läpparna.

Yakuza Kiwami är således ett spel för de redan invigda. Börja för all del med Yakuza 0 och gå sedan vidare till Yakuza Kiwami om du får blodad tand, men räkna inte med en lika engagerande berättelse, ej heller lika underhållande sidouppdrag och -aktiviteter. För en pånyttfödd Yakuza-fantast som undertecknad är dock Yakuza Kiwami fortfarande manna för själen, och jag hoppas innerligt att resten av serien släpps till pc också – det här är en följetong jag väldigt gärna följer ända till slutet på min föredragna plattform.

Yakuza Kiwami – Recension Reviewed by - .
4.25

85%