Steam, GOG, Humble, Uplay, Origin, Battle.net, Bethesda och numera även Epic Games Store. Det finns digitala spelbutiker så att det räcker till och blir över på pc:n numera, men en spelgigant som inte är intresserad av att ta sig an den marknaden är Take-Two, speciellt när det kommer till affärsexklusiviteter.
– Det är inte så konsumenterna handlar, sade Take-Twos vd Strauss Zelnick i en intervju med Gamesindustry.biz. För att använda en liknelse som inte talar för vår verksamhet – om du läser Random House-böcker antar jag att du kan få tag på dem direkt via Random House, men det gör du förmodligen inte. Istället går du förmodligen till Amazon eller andra webbsidor.
– Så om du har något otroligt kraftfullt antar jag att du kan säga åt kunderna att det endast finns tillgängligt här. Men i allmänhet, när det kommer till breda underhållningserbjudanden, är det bättre för dig att vara där kunderna är, istället för att berätta för kunderna var de måste vara.
– Om ditt fokus ligger på att enbart fånga detaljhandeln måste du vara mycket övertygad om att du är en bra återförsäljare. Det är inte något som finns i vårt DNA. Vi gör underhållning. Vi är verkligen inte en återförsäljare.
Med andra ord låter det inte som att Take-Two kommer lämna Steam i det första taget, och vi behöver förmodligen inte oroa oss för att pc-versionen av Red Dead Redemption 2 (som fortfarande inte har bekräftats officiellt) skulle kunna bli exklusiv för Epic Games Store heller. Men vem vet vad som händer i framtiden?