facebook_pixel
Huvudskott i Resident Evil 2 är inte lika effektiva som du tror

Huvudskott i Resident Evil 2 är inte lika effektiva som du tror

Håller du på att spela igenom Capcoms pånyttfödda överlevnadsskräckis Resident Evil 2 just nu? Då kanske följande är tillräckligt för att få dig att rasa lika hårt som kungahuset; en Reddit-användare har nämligen kartlagt grävt i hur spelets skademodell fungerar, och det är rätt fascinerande läsning.

För det första verkar det som att varje zombies HP-värden “placerats för hand” och varierar kraftigt, vilket gör att man aldrig kan vara riktigt säker på hur många skott som krävs för att ta den odöde av daga. Vidare, och det här är den mest intressanta upptäckten, verkar det som att ett skott i benet (eller nån annan slumpmässig kroppsdel) gör lika mycket skada som ett skott i huvudet, vilket går emot etablerad zombie-lore ganska rejält (även om ett huvudskott kan resultera i att huvudet sprängs och omedelbart dödar zombien, så det är förmodligen fortsättningsvis värt det att sätta så många skott som möjligt i huvudet ändå).

Här är också en video med förstärkta ansiktsanimationer i Resident Evil 2, för skojs skull.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar