Far Cry: New Dawn – Recension

Far Cry: New Dawn – Recension

Far Cry: New Dawn är en rosasprudlande postapokalyps som är allt annat än dyster, även om allt under ytan känns lite väl bekant.

Ubisofts uppföljare har på senare år imponerat mer än vanligt. Assassin’s Creed Origins gav oss ett färskt combatsystem medan Far Cry 5 gjorde sig av med både utkikstorn och den störande minikartan. I Far Cry: New Dawn är steget inte lika stort rent gameplaymässigt. I den direkta uppföljaren till fjolårets actionpackade femma är det istället själva landskapet som har förändrats, medan resten är sig likt.

17 år har gått sedan atombomben small i slutet av Far Cry 5. Överlevarna i Hope County har fått börja om på nytt, i en värld som tack och lov inte har blivit sådär smutsbrun som vi är vana vid att postapokalypsen ska vara. Istället har växtlivet passat på att frodas på nytt, och det är verkligen uppfriskande att sätta fot i det blomstrande landskapet. Trots dussintals timmar i föregångaren känner jag knappt igen mig i de färgsprakande miljöerna när jag anländer för att hjälpa Carmina Rye – dotter till piloten Nick – att slå tillbaka mot de inkräktande Highwaymen. Omgivningarna är kort sagt #fräscha!

När det gäller gameplay är det däremot en annan femma (eller samma femma, rättare sagt). Trots att den pigga färgpaletten först lurar mig, påminns jag snabbt om att detta är något jag redan har spelat. Spelbarheten är såpass identisk med fjolårets utgåva att New Dawn känns mer som en expansion till Far Cry 5, snarare än det standalone-spel det utger sig för att vara. Det är uppenbart att Ubisoft inte haft tid med några större ingrepp. Överlag är detta emellertid inget som stör mig då Far Cry 5 redan var ljuvligt att spela. Förutom på en punkt då …

Co-op-vänligt actionspel som inte tar några vidare kliv framåt för Far Cry-serien.

Ubisoft Montreal

Ubisoft

Far Cry

450:-

Intel Core i7-4790k, 16 GB RAM, GTX 1080

Far Cry 5

The Shining, är det du? Nepp, för detta är de onda mc-tvillingarna Mickey och Lou!

Co-op-frustrationen kvarstår

Glöm alla traditionella Ubi-buggar (de finns förstås också här), det som irriterar mest är istället att Ubisoft inte har tagit tillvara chansen att åtgärda det enskilt största problemet jag hade med Far Cry 5: co-op-progressionen. New Dawn envisas nämligen med att fortfarande bara låta den som hostar komma vidare i storyn, medan vännen som hjälper till måste gå igenom uppdragen i ”sin egen värld” vid ett annat tillfälle.

Att utvecklaren inte har kopierat framgångsreceptet från det två år gamla Ghost Recon: Wildlands förbryllar mig, inte minst då det är Ubisoft själva som ligger bakom det spelet och dess klockrena co-op-system. Där var det bara att hoppa in och ut ur varandras världar efter behag, medan allt man gjorde sparades för alla spelare – även storyuppdrag. I New Dawn får medspelaren nöja sig med erfarenhetspoäng och hoptjänat material, vilket gör det tämligen meningslöst att ta sig an storyn i co-op.

Med det sagt finns det nog med andra roligheter att ägna sig åt tillsammans. Det nya Expedition-läget är ett underhållande tillägg, men det är de klassiska fiendelägren som är den starkast lysande co-op-stjärnan. Varje soldatfyllt näste kräver både taktik och improvisation. Mest utmanande blir det när man ger sig på samma läger flera gånger och svårighetsgraden ökar, så att det plötsligt kryllar av Rank 3-soldater och, citat äckliga jävla Elite-bossar”. Då blir det spännande deluxe att smyga in i en Outpost och markera patruller, misslyckas med att stänga av alarm och försöka ta död på allt motstånd.

Ingen ny gryning

I övrigt är det alla smarriga vapenuppgraderingar, det sedvanliga men ack så mysiga pluppsamlandet och alla mångsidiga Guns- och Fangs for Hire som förtrollar. I likhet med förra årets Boomer finns här en alldeles bedårande byracka vid namn Timber som är grym på att bita ihjäl folk och upptäcka loot. För att inte nämna Nana, den pratglada gamla tanten som är livsfarlig med sitt prickskyttegevär. Alla dessa trevliga inslag får mig nästan, nästan att se mellan fingrarna med uppenbara baksidor.

Trots den sprudlande kulissen och alla nya och nygamla karaktärer i Hope County är det svårt att inte känna deja vú i Far Cry: New Dawn. Även om det är ett färgrikare landskap jag pluppar mig igenom, är det ingen tvekan om att detta är samma gamla Far Cry 5 som jag spelade redan för ett år sedan. Inget större fel i det, men till nästa del hoppas jag att studion vågar ta lika våghalsiga beslut som de gjorde inför femman. Om inte annat vill jag att ni åtminstone ger mig ett mer helgjutet co-op-läge nästa gång.

Precis som 75 procent av resterande delar av spelet, är även atombomberna rosa i Far Cry: New Dawn.

Tre alternativa jaktmetoder i Hope County

Fiska med raketgevär!