facebook_pixel
Civilization VI: Gathering Storm – Recension

Civilization VI: Gathering Storm – Recension

Civilization VI: Gathering Storm blåser bokstavligen lite nytt liv i ett redan utmärkt spel.

Norskarna är avundsjuka på mig. De kan inte måla tavlor, de har inga författare och de har då rakt inga dugliga rockband. I alla fall i Civilization VI: Gathering Storm, där det nästan blir krig mellan Sverige och Norge över konstverk. Tills polarisarna börjar smälta och våra kuststäder svämmar över, vill säga. Då får vi annat att tänka på.

Som titeln antyder blåser det om öronen i den nya expansionen Gathering Storm. Den stora nyheten, i alla fall på pappret, är nämligen naturkatastrofer i olika former. En tornado kan riva sönder dina bondgårdar, floder kan svämma över dina distrikt, och vulkaner kan bli onödigt varma. Det finns ganska många olika sorters hot, oavsett var du väljer att bygga dina städer. I varma områden råkar du ut för sandstormar och torka, i kallare trakter kan snöstormar förstöra en hel del, och kusterna kan drabbas hårt av klimatförändringar senare i spelet.

Miljöfokuset känns tidsenligt och tillför en intressant dimension till spelet som jag gillar. Det finns även en del andra mekaniska nyheter som gör stor skillnad. Inte minst ett förbättrat diplomatisystem, som ger dig fler verktyg att hantera den lynniga AI:n. Resurssystemet är även det mycket bättre. Nu lagrar du resurser, som du kan använda till trupper eller som bränsle till kraftverk. Eventuellt överskott kan du byteshandla, eller blidka sura norrmän, med.

Läs också: RTX 2080 – för dig som vill lira i 4K

I korthet:

Vad är det?

En miljöfokuserad expansion till Civilization VI

Utvecklare

Firaxis

Utgivare

2K

Webb

civilization.com

Cirkapris

200:-

Pegi

12

Spelat på

Intel Core i5-7600k

16 GB RAM

GTX 1070

Kolla även in

At the Gates

Slappna av, det är bara Karlskrona.

Helan går

Sedan har vi också den lokala anknytningen. Drottning Kristina leder den nya civilisationen Sverige, med fokus på diplomati och kultur. Perfekt för den som vill utnyttja expansionens förbättringar på de områdena.

Mitt Sverige satsade stenhårt på stor konst. Och dansband. Eller ja, den nya enheten kallas rockband och de sprider kultur och lockar turism när du skickar ut dem på turné i andra länder. Men du kan döpa dem till vad du vill, så rent teoretiskt kan Lasse Stefanz erövra världen. Möjligen för att omvärlden ber på sina bara knän att få slippa fler dansbandsinvasioner.

Apropå kultur så representeras Sverige av Helan går. Det är för all del logiskt, då varenda svensk kan sjunga den till skillnad från Du gamla du fria. Nu finns nationalsången där också, men den spelas inte i närheten av lika ofta som Helan går. Viss varning för att den naglar sig fast i medvetandet efter att ha hört en full orkester, komplett med en ylande elgitarr, spela den om och om igen i flera timmar.

De nya civilisationerna har förstås sina egna enheter, underverk och specialbyggnader. Kanada har sina hockeyrinkar och ridande poliser, medan Sverige har karoliner och nobelpriset. Det senare är i princip en internationell tävling, där den som vinner får till exempel en kultur- eller vetenskapsbonus.

Kort och gott – Gathering Storm är mer än bara några slumpmässiga naturkatastrofer som dyker upp då och då. Det är en genomarbetad, genomtänkt förbättring av grundspelet som mildrar några av dess brister, och förhöjer dess förtjänster. Och du kan äntligen uppleva hur det skulle vara om Sveriges huvudstad var belägen alldeles bredvid en aktiv vulkan.

Läs också: Anno 1800 – På gång

Hårdrockaren Svett-Jannes karriär blev kortlivad.

Civilization VI: Gathering Storm – Recension Reviewed by - .
4.3

Utslag

86%
86%
En utmärkt expansion med flera viktiga förbättringar, samt vulkanutbrott.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar