facebook_pixel
Bioware vill “återvända till Mass Effect så kvickt som möjligt”

Bioware vill “återvända till Mass Effect så kvickt som möjligt”

Jag medger att jag är orolig. Jag spelade den publika demon av Anthem förrförra helgen och stötte på oräkneliga problem, tillsammans med ett allmänt otillfredsställande spel. Därför befarar jag att Anthem mycket väl kan bli Biowares allra sista spel (EA äger dem trots allt) men studion blickar ändå framåt.

Dragon Age 4 är redan utannonserat, och i en intervju med Anthems exekutiva producent Mark Darrah framgår det att man verkligen inte lagt Mass Effect-serien på hyllan, trots floppen med Mass Effect: Andromeda, och övergivna dlc-planer samt Bioware Montreals sammanslagning med EA Motive som följd.

– Vi är definitivt inte färdiga med Mass Effect, säger Darrah till Polygon. Det finns många berättelser att förtälja. Vi skulle kunna dra på trådarna som vi lade ut med Andromeda, vi skulle kunna dra på trådarna från Mass Effect 3. Det finns mycket intressant utrymme att utforska.

– I mitt huvud lever [Mass Effect] i allra högsta grad. Jag funderar hela tiden på saker som jag tror skulle bli suveräna. Det handlar bara om att återvända till det så kvick som möjligt.

Polygons artikel lägger också delar av skulden för Mass Effect: Andromedas svårigheter på Frotbite-motorn, som i stort sett alla förstapartsspel av EA använder sig av numera (inklusive Anthem). Bioware var tvungna att snickra ihop rollspelssystem från grunden, och efter att de ursprungliga planerna med procedurellt genererade planeter misslyckades, utvecklades i stort sett hela Andromeda under blott 18 månader (vilket vi hört tidigare).

Oavsett hoppas vi på PC Gamer att Anthem presterar tillräckligt väl i Electronic Arts ögon för att Bioware ska undvika att bli nästa offer i Electronic Arts oroväckande regelbundna mönster av studionedläggningar.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar