facebook_pixel
Utvecklarnas favoritplattform är fortfarande pc:n, och dess ledning ökar!

Utvecklarnas favoritplattform är fortfarande pc:n, och dess ledning ökar!

Att pc:n är den bästa plattformen för spel är inte direkt en nyhet, men det är ändå skönt att få formatets förträfflighet bekräftad i officiell kapacitet. Som nu – Game Developers Conference tillfrågade nästan 4000 utvecklare om sin favoritplattform, och resultatet är både slående och betryggande.

The State of the Game Industry 2019, som rapporten av Game Developers Conference heter, förtäljer nämligen (via våra brittiska kollegor) att 56 procent av de tillfrågade utvecklarna släppt ett spel till pc under fjolåret, och det är första gången som den siffran nått över 50 procent i rapportens historia. Vidare var smarttelefoner och surfplattor den näst mest populära plattformen med 38 procent, ett utökat gap i jämförelse med tidigare år.

Av de tillfrågade svarade också 62 procent att deras nästa spel kommer att släppas till pc:n, medan motsvarande siffra för smarttelefoner och surfplattor var 35 procent. Den mest populära konsolen i det här avseendet var Playstation 4, med 32 procent. På frågan “vilken plattform intresserar dig mest just nu som spelutvecklare?” svarade sedan 60 procent pc:n, medan 45 procent valde Nintendos succémaskin Switch.

Utvecklarna frågades även om Steams nuvarande intäkter på 30 procent av varje spels försäljning kan anses vara rättvis, varpå bara 6 procent svarade “ja”, medan 32 procent svarade med ett blankt “nej”. Trots detta säljer fortfarande 47 procent av pc-utvecklarna sina spel via just Steam, en siffra som vi antar kommer sjunka markant med tanke på Epic Games Stores uppseendeväckande framfart (och betydligt gynnsammare intäktsfördelning).

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar