facebook_pixel
The Division 2 – hands on

The Division 2 – hands on

Det svåra andra spelet (det med agenter, virus. onlineaction och lite rpg i).

Förändring är svårt. Nya och främmande saker är läskiga som alla vet. 2013 etablerade Massive Entertainment och Ubisoft sitt nya IP Tom Clancy’s The Division på spelmässan E3, och nyheten om det ultrasnygga nya actionspelet svepte över världen lika snabbt som det virus som stod i fokus för spelets berättelse. Kanske krattade man hajpmanegen väl omsorgsfullt, och online-actionspelet lyckades inte riktigt infria de högt ställda förväntningarna. När krutröken lagt sig och mynningsflammorna falnat på New Yorks vackert vintriga, ödesmättade gator stod det klart att The Division hade tydliga brister, kanske mest framträdande i ”dark zone”, spelets senare pvp-del. I elfte timmen tog Massive fram polervaxet och gav spelet en efterlängtad lyster. I uppföljaren vill man göra rätt direkt.

Denna gång befinner vi oss i ett somrigt Washington, D.C. där vi ett drygt halvår efter första spelet tampas mot tre fraktioner (True Sons, Hyenas och Outcasts) samt med och mot varandra. Under vårt besök på Massive stod pvp i fokus, men en del ny information kring SP-kampanjen framkom också. Massives nya take på klasser, Specializations, blir tillgängliga först när du dingat leveltaket vid 30. Rollerna Sniper, Demolitionist och Survivalist kan konfigureras på en mängd olika sätt, och du kan också blanda element från de olika rollerna, allt för att tillgodose olika spelstilar. De tidigare utannonserade åttamannaräderna levereras senare och successivt i tre gratis DLC-delar.

Vid level 30 får du också välja ytterligare en granattyp – flashbang, incendiary eller frag – utöver den enda typen concussion som är tillgänglig dessförinnan, och du har för övrigt två granater nu istället för som tidigare sex stycken. Sedan tidigare är det också känt att vapnen också delas in i underkategorier, där semiautomat- och burstvapen ägnats extra uppmärksamhet.

Läs också: Vi recenserar Dusk

Utvecklare

Massive Entertainment

Utgivare

Ubisoft

Webb

The Division 2

Release

15 mars

I centrum står dock fortsatt pvp.

– Vi fokuserar på tre saker i The Division 2. Open world, online, pvp, inleder creative director Julian Gerighty sin presentation.

Därefter haglar snärtiga uspar om spelets förbättringar och nyheter. ”Mer rättvist i pvp.” ”Vi pushar normalized rollspelande i dark zone.” ”Division 2 utvecklas som ett socialt experiment.” ”Skirmish pvp från dag ett.” ”Ingen hostile voice IP.” Förbättrat anti cheat-system.” ”Mer belastning på våra servrar, som också är fler.”

Det första Division var stundtals plottrigt, och navigerandet i uppföljarens gränssnitt är mer lättöverskådligt. Att joina en klan tar nu till exempel tre klick.

– Det är det mest lättillgängliga klansystem som någonsin skapats, hävdar Gerighty.

Fördelen med ett andra spel i en serie är förstås just allt man har möjlighet att förbättra, något studion tagit fasta på. Man får nästan anstränga sig för att ha missat hur studion i två år lyssnat på och anpassat sig efter spelarcommynityt. TD2 skiljer sig inte radikalt från sin föregångare – mycket handlar om nämnda polerande. Det känns ganska självklart; att göra en habil, redan existerande onlineskjutare bättre istället för att återuppfinna hjulet är logiskt.

Även roguesystemet har fått sig en överhalning, där du stegvis blir allt mer eftersökt i ett risk/reward-baserad katt- och råttalek med andra spelare. Just riskelementet nämns som en aspekt man jobbat med för att höja intensiteten. Att bra loot och achievements är en bra morot för illdåd är inget nytt, så tanken är god. Frågan blir om all repetition och grind kommer vara värt belöningen. Det är något en lunchsession med The Division 2 inte kan utröna. Tiden får utvisa.

En dedikerad pc-version var en av sakerna fansen önskade, och i pc-spelarens gottepåse hittar vi bland annat 4K, HDR, stöd för widescreen och återigen multipla skärmar, justerbar uppdateringsfrekvens samt ingen begränsning för fps eller upplösning.

Under dagen kastar vi oss girigt över multiplayer i lägena Skirmish och Domination, och beger oss också in i spelets tre dark zone-områden. Spelets diverse gadgets (attackdrönaren är OP!) är kul, men även om typen av pvp förstås är en smaksak känns de öppna, större dark zone-miljöerna avgjort mer intressanta och levande än trots allt ganska generiska MP-matcher. Framför allt är det svårt att omedelbart se vad som ska särskilja spelets mer vaniljaktiga MP-lägen mot andra genrekonkurrenter på fältet. Nej, dark zone är Divisions egen unika bebis. Där, i kamp mot annat mänskligt motstånd, höjs spänningen dramatiskt. Där lever och dör vi med glädje, och då frodas spelet.

En stängd beta till dem som förbokat spelet (man kan registrera sig på sajten också, men få randos får turen att spela) startar 7 och avslutas 11 februari.

The Division 2 släpps 15 mars, på Epic Games Store och Uplay.

Missa inte våra gameplayklipp på Youtube! Kommer inom kort!

Fotnot

Vi har testat The Division 2 på Xbox One. Oftast tackar vi nej till att testa spel på konsol. När det gäller ett par timmars spelande av ett onlinebaserat actionspel i sluten miljö är dock skillnaderna versionerna emellan marginella. Inget pc-event var heller inplanerat, och då heller ingen betygsättning skulle ske, såg vi inga problem med att delta.

Läs också: Bungie lämnar Activision och tar Destiny 2 med sig

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar