facebook_pixel
Star Citizen har kostat nästan 200 miljoner dollar hittills

Star Citizen har kostat nästan 200 miljoner dollar hittills

Star Citizen är en av spelbranschens tysta monoliter. Trots att det fick en gratisvecka i höstas framstår rymdsimulatorn fortfarande som ett spel för de redan invigda, en skara av spelare som är beredda på att slänga hundratals dollar på Roberts Space Industries för att få tillgång till exklusiva rymdskepp.

Den ekonomiska modellen saknar motstycke, minst sagt, och via en rapport (som förvisso publicerades redan för en månad sedan, men förblir intressant ändå) får vi reda på att Star Citizen hittills slukat över 200 miljoner dollar i utvecklingskostnader. Å andra sidan har man också dragit in över 200 miljoner dollar (bland annat genom att sälja exklusiva skepp, som exemplet här ovan) trots att spelet inte är ens i närheten av att bli “klart” ännu.

Gamasutra lyfter även fram det faktum att Roberts Space Industries lyckades med konststycket att göra av med fyra miljoner dollar varje månad under 2017(!). Under de senaste åren har merparten av utgifterna gått till löner för utfört arbete (vi gissar att enspelarkampanjen Squadron 42:s skådespelare Mark Hamill, Gary Oldman, Gillian Anderson, Andy Serkis, Mark Strong och John Rhys-Davies står för en mer än betydande andel) och just nu, eller snarare i slutet av december, hade Roberts Space Industries 14,23 miljoner dollar i reserv på bankkontot.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar